Захід має надати Україні винищувачі F-16. Навіщо чекати? – The Economist
Захід повинен поставити Україні винищувачі F-16, інакше російські літаки можуть отримати контроль над українським небом, застерігає The Economist. Публікуємо переклад позиції видання.
У той час як Україна готує свої війська до вирішального контрнаступу, серед її західних союзників загострюється суперечка про те, якою технікою забезпечувати ЗСУ. Отримавши нарешті танки, про які вона просила з минулого року, Україна збільшила інтенсивність своїх вимог щодо винищувачів.
Проте її прохання залишаються майже без відповіді. Близько 30 винищувачів радянських часів МіГ-29 прямують до України з Польщі та Словаччини. Але Україна заявляє, що їй потрібні американські винищувачі F-16, які були основою військово-повітряних сил НАТО протягом більшої частини останніх 40 років.
Україна має рацію. Аргументи на користь відмови у передачі їй F-16 стають затертими. На початку війни в Україні було близько 125 старих боєздатних літаків, з яких трохи більш ніж половина були винищувачами. Щонайменше 40% з них було втрачено. Росія все ще може мати на озброєнні приблизно в п'ять разів більше винищувачів, ніж Україна мала на початку війни. Майже всі вони новіші, з радарами більшого радіуса дії та ракетами класу "повітря-повітря".
Попри це, Росія не змогла встановити домінування в повітрі над Україною. Це може змінитися. Україна втрачає не лише літаки, а й зенітні ракети радянських часів, від яких здебільшого залежала її наземна протиповітряна оборона. Вона отримує більше західних систем ППО, але інтеграція потребує часу. Якщо польоти в повітряному просторі України стануть менш небезпечними, Росія може встановити повітряну перевагу – спочатку над Донбасом, а потім і над іншими територіями. Шанси українських сухопутних військ відвоювати територію можуть зникнути.
Утім, західні прихильники України кажуть, що пріоритетом є посилення наземної системи протиповітряної оборони, а винищувачі будуть дорогим відвертальним маневром. Навіть якщо буде надано дозвіл на постачання F-16, кажуть вони, мине рік, перш ніж літаки зможуть виконувати завдання через час, необхідний для підготовки українських пілотів та екіпажів технічного обслуговування. F-16 потребують рівних злітно-посадкових смуг, яких в Україні немає, кажуть вони. Нарешті, вони стверджують, що Росія розцінить постачання F-16 як серйозну ескалацію.
Постачання нових винищувачів в Україну дійсно життєво необхідне. Але майже все інше в цьому виправданні бездіяльності Заходу є лише виправданням. В Україні більше пілотів, ніж літаків, тому навчання на F-16 можна було б розпочати вже зараз, і вони могли б піднятися в повітря ще до кінця цього року. І значну частину обслуговування F-16 можна було б спочатку проводити в Польщі та Румунії, які використовують цей літак.
Злітно-посадкові смуги є більшою проблемою. Деякі літаки можуть бути пошкоджені уламками. Ідеальним варіантом був би шведський літак Gripen, який потребує менше обслуговування і може злітати з коротких злітно-посадкових смуг і навіть доріг. Проте в Європі є відносно мало "Гріпенів" – близько 126, з яких три чверті – у Швеції (Україна вважає, що Швеція могла б надати 12 з них, і цю пропозицію варто прийняти, якщо вона надійде). Це порівняно з 4600 винищувачами F-16, які були вироблені з 1970-х років.
Читайте також: Які західні винищувачі потрібні Україні: фахове пояснення експерта
Що стосується самостримувального страху перед ескалацією, то винищувачі для України стали б сигналом Путіну про довгострокові зобов'язання Заходу. Він може відповісти диверсіями або кібератаками, які можна заперечувати, але мало хто з оглядачів вважає, що розгортання F-16 підштовхне Кремль до розв'язання Третьої світової війни. А військово-повітряні сили України рано чи пізно доведеться доукомплектувати новими літаками, тож навіщо чекати?
Президент Володимир Зеленський просить про F-16, тому що його радники вважають, що без них небо України можуть заповнити російські бомбардувальники. Досі вони розбиралися у війні краще, ніж більшість західних експертів. Настав час прислухатися до них.