Треба відходити від застарілої моделі освіти: діти в школі можуть збирати FPV-дрони, – Лісовий
Сьогодні в Міністерстві освіти з допомогою експертів сформована візія реформи кожної сфери – це дошкілля, позашкільна освіта, школа, старша школа, яка ділиться на два крила: академічна і професійна освіта, заклади вищої освіти й наукова сфера. Про це в інтерв'ю LB.ua розповів міністр освіти Оксен Лісовий.
"Дошкільна, позашкільна і загальна середня освіта мають формувати людину, робити її цілісною, гармонійною, інтелектуально, емоційно розвиненою, психологічно зрілою. Це основа, двигун. На неї вже ми надягаємо різні наконечники для різних цілей, виходячи з інтересів особистості. Це вже період після 9 класу – академічний ліцей, професійний коледж, вища освіта.
Вища освіта повинна дати державі якісний кадровий ресурс і має надати людині набір інструментів для ефективної самореалізації в будь-якій цікавій для неї сфері", – каже Лісовий.
Говорячи про реформи в освіті, міністр наводить дуже простий приклад – уроки праці, які викладають за застарілою моделлю.
"Насправді, праця – це дуже важлива дисципліна. Нам просто треба дати їй новий сенс. Сьогодні діти в школі можуть збирати FPV-дрони. 3D-принтинг доступний для підлітків. Цим усім треба володіти. Треба відходити від моделі уроків праці, коли дівчатка – це швейні машинки і каструльки, а хлопчики йдуть на лобзики.
Може, хлопчикам цікавий дизайн одягу – в цьому теж немає нічого поганого. Також через уроки праці дітей можна долучити до вирішення суспільних проблем. Можна робити правильні речі для фронту, можна робити правильні речі для людей, які втратили дім, можна робити хороші речі для безпритульних тварин. Можна робити дуже багато сенсових хороших речей, які власне формують у людини громадянську відповідальність. Ти працюєш для когось і насолоджуєшся результатом", – каже Лісовий.
Міністр освіти наголошує на важливості того, щоб українські біженці, які виїхали в Європу через війну, поверталися зі здобутим за кордоном досвідом і вносили свої пропозиції щодо реформування системи освіти.
"Важливо, щоб люди поверталися. Вони отримали новий досвід і побачили тут для себе перспективу. Дуже важливо, щоб вони із цим новим досвідом і новими ідеями знайшли для себе нішу в Україні. І це якраз задача для Міністерства освіти – зробити так, щоб ці люди стали драйверами змін.
На рівні батьків, на рівні педагогів, на рівні учнів, тому що учні сьогодні дуже активні. До мене такі учні класні дотягуються, з такими кейсами… На вихідних я читаю ФБ-месенжер, іноді бачу в повідомленнях дуже розумні і правильно структуровані речі. Виходжу на відеозв’язок – а це дитина, підліток. Яка дуже чітко формулює дуже мудрі думки. Найчастіше це стосується різних аномалій, які є в їхніх закладах освіти", – розповідає очільник МОН.
За його словами стара парадигма освіти зовсім не підходить не лише дітям, а й "сучасному світу, сучасній Україні, сучасній планеті".
Лісовий додає, що успішність дитини у навчанні залежить від середовища. "Середовище – це три види взаємодій. Це взаємодія “дитина – дитина”, взаємодія “дитина – педагог”, взаємодія “дитина – середовище самого класу”. Від того, як побудована оця культура трьох взаємодій, залежить мотивація дитини. А від мотивації залежить те, наскільки усвідомлено й активно вона засвоює знання, наскільки вона активна в пошуку додаткових знань, наскільки вона мотивована брати підвищене навантаження", – пояснює міністр.
Він наголошує, що дуже важливо, щоб освітнє середовище не формувалося таким чином, що ти відповідаєш або правильно – і це успіх, або неправильно – і це провал.
"Якщо все побудовано нормально, дитина розквітає, вона вірить у себе, вона мотивована. Але давайте так: от ми зараз у контексті війни.
Дитина переживає все те саме, що й дорослий. Їй страшно. Вона думає: “Чи можу я захистити свою сім'ю?” Дитина думає: “А якщо росіяни прийдуть сюди, що я зроблю?”
Не виключено, що дитина може відчувати свою безсилість у цій ситуації. Дуже важливо знайти для неї роль у цьому, сказати: “Ти можеш бути корисною ось тут”. Ми дуже часто застосовуємо до дитини яку реакцію на тривоги? “Твоя відповідальність зараз старанно навчатися”. Як ви думаєте, висока мотивація до навчання в дітей у нашій ситуації? Ви впевнені, що діти бачать своє майбутнє, що вони побудують своє майбутнє? Ми не знаємо, що буде завтра, дорослий не знає, що буде завтра. У дорослого закінчуються сили зберігати свою мотивацію до діяльності, то як ви думаєте, у дитини, в якої вольова складова ще недоформована, може себе змусити вчитися в цьому контексті?" – каже Лісовий.
Він радить батькам, говорити з дітьми, чути їхні тривоги, відчути їхні страхи, витягувати їх із них. "Іноді треба, щоб дитина тобі просто розповіла, що вона відчуває. Іноді просто треба з нею помоделювати ситуацію, це дуже допомагає. А іноді треба дати їй справу, яку вона буде робити для того, щоб захистити свою маму. “Давай ми з тобою подивимося, чим ти можеш бути корисний у кібервійнах”, наприклад. Або: “Ти можеш бути корисний у виготовленні ось таких речей для фронту”. Але найголовніше – діалог", – вважає керівник МОН.