Що заважає швидкій інтеграції України до Євросоюзу, – дослідження
Україна має зменшити роль держави в економіці, щоб прискорити інтеграцію до ЄС.
Про це йдеться в аналізі Atlantic Council.
Аналітики організації посилаються на звіт Європейської комісії, у якому зазначено, що, попри агресію Росії, доля України значною мірою залежить від внутрішніх реформ та управління.
У прогнозі Єврокомісії визначено низку конкретних цілей реформ:
- зменшення значно зрослої ролі держави в економіці,
- розв'язання проблеми корупції,
- підвищення ефективності судової системи та посилення захисту прав власності.
"Кожен, хто має досвід попередніх реформ в Україні, знає, що ці проблеми глибоко взаємопов'язані. Організоване привласнення державних ресурсів для приватної вигоди є результатом діяльності держави, яка одночасно є надто всеохопною за своїм впливом, але водночас надто інституційно слабкою, щоб ефективно здійснювати свої повноваження з регуляторного та судового нагляду в національних інтересах. Успішною програмою реформ буде та, яка дозволить державі робити менше, але робити це краще", – йдеться у звіті.
Там також зазначається, що для того, щоб залучити величезні обсяги інвестицій, особливо приватного капіталу, необхідних для початку реконструкції та підйому економіки, Україні потрібно буде відійти від заходів воєнної економіки та перейти до стратегії зростання приватного сектору.
Atlantic Council наголошує, що роль держави була значною ще до російського вторгнення: на понад 3500 державних підприємств припадала десята частина українського виробництва і близько 18% зайнятості. Вимоги військової мобілізації створили державний сектор, який зараз набагато більший, ніж у будь-якій іншій країні-члені ЄС.
Лише в банківському секторі частка держави сягнула майже 60%, придушивши конкуренцію до такої міри, що Міністерство фінансів було змушене визнати, що наразі в Україні не існує функціонуючого ринку фінансових послуг.
"Хоча довоєнна мета скорочення частки держави до менш ніж чверті залишається в силі, український парламент зараз обговорює законопроєкт, що дозволить націоналізацію ще більшої кількості банків. Закон розроблений для розгляду одного конкретного випадку — запропонованої націоналізації Sens Bank (до 1 грудня 2022 року — Альфа-Банк Україна, — ред.). Однак він сформульований настільки широко, що критики побоюються, що він надасть державі дискреційні повноваження для поглинання майже будь-якого банку, який вона забажає", — пишуть аналітики.
Автори розуміють бажання української влади покарати підприємства, які не розірвали зв’язки з Росією, але попереджають, що націоналізація їхніх активів може дорого коштувати для країни, якщо довіра інвесторів буде підірвана через послаблення прав власності.
Аналітики Atlantic Council вказують, що межі між політичною та економічною владою, які занадто часто залишаються розмитими у характерному пострадянському стилі, мають бути набагато чіткіше окреслені.
"Замість того, щоб розглядати нові заходи для розширення впливу держави на економіку, українському уряду слід подумати про те, як держава може позбутися активів, які вона вже придбала, у спосіб, який буде справедливим, прозорим і, вочевидь, сприятиме економічному зростанню, якого так потребує Україна.
Президент України Володимир Зеленський повинен встояти перед спокусою використати протекціонізм для створення лояльного до нього бізнес-класу. Це призведе до того, що Україна стане схожою не на майбутнього члена ЄС, а на мініатюрну версію путінського кумівського капіталізму. У такому результаті не буде жодної перемоги", — підсумовують аналітики.