Як гучні звуки впливають на наш організм і які хвороби можуть спричинити – дослідження NYT
Невпинний шум повсякденного життя в деяких місцях може мати тривалий вплив на весь організм.
Про це пише у статті-дослідженні The New York Times. Журналісти видання проконсультувалися з понад 30 науковцями та переглянули тисячі сторінок досліджень і політик, щоб вивчити патологію та епідеміологію шуму.
NYT зазначає, що дедалі більше досліджень вказують, що хронічний шум збільшує ризик гіпертонії, інсульту та серцевих нападів у всьому світі, зокрема для понад 100 мільйонів американців.
Той, хто живе в галасливому середовищі, може вважати, що він адаптувався до какофонії. Але дані свідчать про протилежне: попередній вплив шуму налаштовує організм на надмірну реакцію, посилюючи негативні наслідки.
Як шум впливає на ваш організм
Неприємний шум потрапляє в організм через вуха, але він передається в центр виявлення стресу в мозку. Ця ділянка, яка називається мигдалеподібним тілом, запускає каскад реакцій у вашому організмі. Якщо амигдала хронічно гіперактивується під впливом шуму, реакції починають спричиняти шкідливі наслідки. Ендокринна система може бурхливо реагувати, викликаючи надмірну кількість кортизолу, адреналіну та інших хімічних речовин. Симпатична нервова система також може гіперактивуватися, прискорюючи серцебиття, підвищуючи кров'яний тиск і запускаючи вироблення запальних клітин.
З часом ці зміни можуть призвести до запалення, гіпертонії та накопичення бляшок в артеріях, що підвищує ризик серцевих захворювань, інфарктів та інсультів.
Щоб зрозуміти цей шлях, дослідники розбили його на частини: вони сканували мозок людей, коли ті слухали неприємні звуки – тертя пінопласту, стукіт цвяхів по дошці, бормашину стоматолога – і наживо спостерігали, як активуються їхні мигдалеподібні тіла. Вони також прив'язували тонометри та дозиметри шуму до працівників автоскладального заводу під час зміни, щоб побачити, як їхній кров'яний тиск і частота серцевих скорочень зростають під впливом шуму.
Щоб імітувати безперервні ночі з шумом, вчені відтворили десятки спорадичних записів поїздів і літаків, що проїжджали над спальнями здорових добровольців. Вони виявили, що наступного ранку у добровольців підвищився рівень адреналіну, артерії стали жорсткішими, а рівень білків у плазмі крові підвищився, що свідчить про запалення.
Коли дослідники проаналізували сканування мозку та медичні записи сотень людей у Массачусетській лікарні, вони зробили приголомшливе відкриття: ті, хто жив у районах з високим рівнем транспортного шуму, були більш схильні до високої активності мигдалеподібного тіла, запалення артерій і – протягом п'яти років – серйозних проблем із серцем.
Цей зв'язок зберігався навіть після того, як дослідники врахували інші екологічні та поведінкові фактори, що можуть сприяти погіршенню здоров'я серця, такі як забруднення повітря, соціально-економічні фактори та куріння.
Шум навіть може спровокувати негайний серцевий напад: вищі рівні впливу авіаційного шуму протягом двох годин, що передували нічним смертям, були пов'язані зі смертністю, спричиненою серцево-судинними захворюваннями.
Наскільки голосно – це занадто голосно?
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, середній рівень шуму від дорожнього руху вище 53 дБ або середній рівень шуму від літаків вище 45 дБ пов'язані з негативними наслідками для здоров'я.
Нічний шум, який відчуває людина в такому середовищі, вважається особливо шкідливим для здоров'я, оскільки він може фрагментувати сон і викликати стресову реакцію, навіть якщо людина не пам'ятає, що її розбудили.
ВООЗ вже давно рекомендує, щоб середньорічний рівень нічного шуму за межами спалень не перевищував 40 дБ, щоб запобігти негативному впливу на здоров'я, і щоб рівень нічного шуму всередині спалень не перевищував 30 дБ для забезпечення якісного сну.
Дедалі більше досліджень свідчать про те, що зв'язок між рівнем шуму та хворобами є моторошно послідовним: наприклад, дослідження, що спостерігало за більш ніж чотирма мільйонами людей протягом понад десятьох років, показало, що, починаючи з 35 дБ, ризик смерті від серцево-судинних захворювань збільшувався на 2,9 відсотка на кожні 10 дБ збільшення впливу шуму від дорожнього руху.
Збільшення ризику смерті від серцевого нападу було ще більш вираженим: також починаючи з 35 дБ, він збільшувався на 4,3 відсотка на кожні 10 дБ дорожнього шуму.
Вчені вважають, що різкі коливання рівня шуму можуть посилити його вплив на організм. Вони підозрюють, що уривчасті звуки, які прориваються крізь навколишнє середовище – повторювані звуки реактивних двигунів або свисток поїздів – більш шкідливі для здоров'я, ніж безперервне гудіння жвавої проїжджої частини, навіть якщо середній рівень децибел є порівнянним.
Хто піддається найбільшому ризику?
Як і у випадку з багатьма іншими проблемами зі здоров'ям, бідні люди частіше страждають від надмірного впливу шуму, оскільки вони часто мають менший вибір житла і частіше живуть поблизу доріг з інтенсивним рухом, гучних звалищ відходів та промислових зон.
За словами дослідників, нерівність у впливі шуму, ймовірно, набагато більша, ніж припускає шумова модель, оскільки заможніші домогосподарства і школи з більшою ймовірністю встановлюють потрійні склопакети й більше ізоляції. І ця нерівність не є унікальною для Сполучених Штатів: просторове моделювання виявило подібні диспропорції в різних країнах на чотирьох інших континентах.
Як цьому протидіяти?
Європейські країни значно випередили решту світу в регулюванні шуму. Європейський Союз вимагає від країн-членів здійснювати моніторинг та оцінку рівнів шуму в регіонах і кожні п'ять років розробляти нові плани дій, спрямовані на громади, що піддаються найбільшому ризику. Наразі ЄС вимагає встановлення безшумних гальмівних замків на вантажних залізничних поїздах і маркування шуму на зовнішньому електрообладнанні; він також вимагає зниження рівня шуму в автомобілебудуванні та пом'якшення наслідків в аеропортах.
Окремі міста та країни вживають додаткових заходів. У Парижі встановили шумові камери, які вимірюють рівень шуму транспортних засобів і штрафують водіїв, які перевищують допустимі норми. У Берліні проклали нові велодоріжки, щоб зменшити потік автомобілів з двигунами і перемістити джерело шуму до центру дороги, подалі від будинків. Швейцарія запровадила національні "тихі години" – на ніч, одну полуденну годину в будні та цілий день у неділю.
Як і в багатьох інших питаннях охорони здоров'я, захист від шуму був би економічно вигідним. Економісти, які проаналізували витрати на охорону здоров'я і втрату продуктивності через хвороби серця і гіпертонію, стверджують, що зниження рівня шуму в США на 5 дБ може призвести до щорічної вигоди в 3,9 мільярда доларів.
Але на відміну від більшості інших факторів, що призводять до серцево-судинних захворювань, шум не може бути повністю вирішений між пацієнтом і лікарем. Захист вимагає змін у місцевій, державній та федеральній політиці.