Скільки українців у країні та за кордоном вірять, що Росія в Україні воює проти НАТО, – дослідження
Попри активну боротьбу з російською пропагандою на рівні держави та громадянського суспільства, майже чверть українців в країні та за кордоном досі вірить, що Росія в Україні воює проти НАТО/Заходу.
Про це свідчать результати дослідження від VoxCheck та CBR.
Соціологи за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» дослідили здатність населення вирізняти наративи російської пропаганди. Для цього опитали українців віком від 18 до 70 років, які проживають в Україні або перебувають за кордоном.
При аналізі кожного наративу дослідники помітили окремі тривожні сигнали.
«Останні півтора року держава активно бореться із дезінформацією, в роботу включилися і Центр стратегічної комунікації при Мінінформполітики та Центр протидії дезінформації РНБО, і громадянське суспільство, і журналісти. І може скластися враження, що ми ледве вже не повністю подолали російську пропаганду. Та дослідження показало, що досі є над чим працювати. Є вразливі групи населення та наративи, які за багато років вкорінилися», — пояснює Світлана Сліпченко, керівниця проєкту VoxCheck.
Зокрема, до прикладу, 29% опитаних в Україні та 35% за кордоном не погодились із твердженням «Революція Гідності в Україні 2013-2014 року НЕ була державним переворотом». Майже чверть опитаних в Україні та за її межами погодилися із твердженням «Росія в Україні воює проти Заходу/НАТО». Це свідчить про те, що російська пропаганда все ж таки впливає на українців.
«Вища підтримка проросійських тверджень пов'язана з нижчою самооцінкою здатності розрізняти дезінформацію та іншою специфікою використання інформації. Тобто люди, які менше впевнені у своїй здатності розрізняти дезінформацію, мають більшу схильність підтримувати проросійські твердження. А здатність розрізняти дезінформацію і використання різних джерел інформації (не лише друзів і знайомих, наприклад, а більше уваги до аналітичних видань та виступів експертів) зменшують підтримку проросійських наративів», — резюмує Тетяна Ситник, керівниця B2B and стратегічних досліджень компанії CBR.
У межах дослідження всього опитано 1466 респондентів, які зараз проживають в Україні, та 327 респондентів, які зараз проживають за кордоном (у країнах, де сконцентровано найбільше біженців з України).