Якими будуть наслідки, якщо у місцевих громад заберуть мільярди "військового" ПДФО
Кабінет Міністрів подав до Верховної Ради законопроєкт, яким пропонується військовий податок на доходи фізосіб (ПДФО) направити з місцевих бюджетів на закупівлю техніки й власне виробництво зброї.
Якщо зміни ухвалять, місцеві бюджети до кінця 2024 року можуть втратити майже 120 млрд грн доходів, які направлятимуть на фінансування військових потреб. Звідки так багато "зайвих" коштів у місцевих громад і чи справді вони зайві, аналізує у статті для ЕП старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай. ТЕКСТИ публікують ключові висновки експерта.
Левова частка коштів, які уряд пропонує передати армії, – це надходження від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО, 18%) з виплат військовим. Зараз ці кошти осідають за місцем розташування військових частин.
Завдяки цьому податку лише в січні-липні 2023 року профіцит фінансових ресурсів в українських громадах сягнув 80,6 млрд грн. Як показала практика, останні не можуть ефективно їх витратити.
Передати ці кошти захисникам – вимушене, але короткострокове рішення. Утім, воно навряд чи запрацює без чітких вказівок з центру і може ще більше розбалансувати систему, наголошує Гайдай.
За сім місяців 2023 року накопичений профіцит місцевих бюджетів становив 80,6 млрд грн, що на 13 млрд грн більше, ніж за аналогічний період 2022 року.
Для осмислення розміру цієї суми: сформований профіцит співмірний з місячними надходженнями всього держбюджету.
Утім, надлишок грошей є не в усіх громад, стан місцевих бюджетів неоднаковий. Профіцит понад 10% мають 904 з 1 646 місцевих бюджетів. При цьому 227 громадам бракує коштів.
Річ у тім, що основним джерелом наповнення місцевих бюджетів є ПДФО, частина якого йде до держбюджету. Частка ПДФО, що йде в місцеві бюджети, зараховується за місцем юридичної реєстрації роботодавця. Часто це місце не збігається з місцем проживання чи місцем роботи працівника, особливо у великих роботодавців.
Війна спричинила значну внутрішню міграцію, переміщення бізнесів і суттєве збільшення чисельності військових, з грошового забезпечення яких сплачується ПДФО. За шість місяців 2023 року "військовий" ПДФО приніс місцевим бюджетам 50 млрд грн – 36% від доходів громад від ПДФО та 15% від усіх їхніх надходжень. Багато бюджетів від цього виграли, а деякі втратили.
Інфографіка: ЕП
Економісти ЦЕС змоделювали можливий вплив вилучення "військового" ПДФО на 1 646 місцевих бюджетів. Виявилося, що за незмінних видатків та відсутності корегувальних дотацій і трансфертів у першому півріччі 2023 року кількість громад з дефіцитами бюджетів зросла б до 543 – третини. Глибоко дефіцитними (понад 25% від видатків) стали б 134 бюджети – на 100 більше, ніж зараз.
Капітальні видатки в місцевих бюджетах становлять менш як 13%. Левова частка припадає на оплату праці, субсидії, поточні трансферти підприємствам та органам держуправління.
Інфографіка: ЕП
За функціональною класифікацією близько 45% видатків ідуть на освіту (фінансуються частково завдяки субвенціям з державного бюджету). Друга найбільша стаття – загальнодержавні функції (48 млрд грн) – це видатки на органи управління та міжбюджетні трансферти.
Економічна діяльність, на яку за пів року витратили 28,2 млрд грн, – це видатки на громадський транспорт і дороги. Функція "духовний та фізичний розвиток", куди потрапляють, наприклад, видатки на стадіони, є третьою найменшою після охорони довкілля та громадського порядку. На неї витратили 11,7 млрд грн.
"Отже, у багатьох місцевих бюджетів – профіцити. Це передусім пов’язано з додатковими доходами від "військового" ПДФО, а також обмеженими можливостями місцевих бюджетів здійснювати видатки.
Аналіз показує, що перенаправлення "військового" ПДФО з місцевих бюджетів до державного виглядає неоптимальним рішенням. Таке рішення посилить наявні перекоси і загрожуватиме належній роботі органів місцевого самоврядування, які отримали більше повноважень у результаті реформи децентралізації", – підсумовує Юрій Гайдай.