Що впливає на стійкість громад під час війни, – дослідження
Незалежна аналітична платформа Vox Ukraine оприлюднила дослідження "Фактори стійкості громад під час війни". У ньому розглядаються чинники, які допомогли органам місцевого самоврядування залишитися стійкими під час війни.
Дослідники вивчали три виміри стійкості інституцій місцевого самоврядування: готовність, надійність та адаптацію разом з представниками громад та фахівцями у сфері.
Крім того, вони провели два опитування протягом травня-листопада 2022 року серед представників органів місцевого самоврядування (ОМС).
Найцікавіші результати дослідження
Більша частка власних бюджетних надходжень
Кращі економічні показники вказують на вищу стійкість громад. Частка власних надходжень в загальному обсязі доходів громади позитивно корелює з готовністю громади до шоків війни. Не загальний обсяг власних надходжень на душу населення, а саме нижча залежність громади від субвенцій та дотацій з державного бюджету позитивно впливає на її готовність до складних, багатовимірних потрясінь.
Водночас сільські громади мають нижчу спроможність генерувати власні доходи, ніж міські. У середньому частка власних доходів у міських громадах на сім відсотків вища, ніж у сільських.
Довший досвід управління
Дослідження показало позитивну кореляцію між наявністю в громаді міста обласного значення та балом громади за Індексом готовності. Дослідники припускають, що на цей зв’язок впливає тривале економічне процвітання цих міст, а також багаторічний досвід управління значними фінансовими ресурсами та стратегічного планування, який ці міста накопичили до початку децентралізації.
Більша кількість громад-партнерів
Угоди про співробітництво з іншим громадами в Україні мають позитивний вплив на всі три виміри стійкості — готовність, адаптацію та надійність.
Більша залученість громади
Не лише матеріальні ресурси, а й залученість та врядування важливі для забезпечення готовності як виміру стійкості. У цьому сенсі реформа децентралізації в Україні підвищила стійкість, проклавши шлях до обміну знаннями та співпраці між громадами через угоди про співпрацю.
Координація та об’єднання зусиль були критично важливими під час взаємодії не лише між громадами, а й в межах громади – з місцевим бізнесом, громадськими організаціями, внутрішньо переміщеними особами тощо.
Бар’єром для стійкості органів місцевого самоврядування стала близькість лінії фронту та кордону з Росією та Білоруссю
Ймовірність повного припинення надання адміністративних послуг була вищою в громадах, розташованих у північному макрорегіоні, особливо в тих, що розташовані ближче до кордону з Білоруссю та Росією (навіть з урахуванням досвіду окупації громад).
Водночас громади, розташовані в північних регіонах і ближче до лінії зіткнення, виявилися більш стійкими за показниками адаптації до зими, ніж ті, що розташовані в південних регіонах і ближче до ЄС.
Що з цим робити?
Розвивати кадровий ресурс в сільських та селищних громадах
Без збільшення уваги до спроможностей сільських та менших за розміром міських громад вони не зможуть рівноцінно конкурувати за ресурси донорів для відбудови, а розрив між великими містами та рештою громад лише зростатиме.
Тому потрібні комплексні програми навчання лідерів невеликих громад, виділення фіксованого бюджету на аналітичну та проєктну підтримку малих і середніх громад.
Розвивати стійкість прифронтових територій та громад поруч із прикордонними територіями
Зараз у 30 км зоні від російського та білоруського кордону входять 109 територіальних громад, серед яких 81 – сільські та селищні. Серед громад на цих територіях треба вивчати та поширювати особливі практики підготовки до криз та створити “пояси стійкості”, які б забезпечили більшу безпеку місцевого населення (докладніше про це тут).
Розвивати співпрацю між громадами та в межах громад
Важливими є ініціативи відновлення у форматі “громада — громаді” (наприклад, “Пліч-о-пліч”), участь в асоціаціях, можливості спільної подачі та реалізації проєктів у рамках угод про співробітництво та інших форм взаємодії та обмінів між громадами.
Не обмежувати повноваження громад та завершити реформу децентралізації
Децентралізація привела до переходу від планування, орієнтованого на державу, до залучення місцевих зацікавлених сторін. Ці процеси в жодному разі не варто обмежувати чи зупиняти.