Як хмарочоси посилюють вітри, яких і так більшає й вони сильніші в часи кліматичних змін
Блог Windcrane пояснює, чому вітер у місті з високими будівлями та хмарочосами набагато сильніший. ТЕКСТИ публікують переклад матеріалу.
Коли вітер б'є в лобову частину високої будівлі, він має кудись діватися. Частина його відхиляється вгору і в боки, але значна частина тече вниз через явище, яке називається ефектом даундрафту.
Цей низхідний потік повітря може спричиняти пориви різкого вітру, коли він досягає рівня вулиці, створюючи небезпеку для пішоходів. Ефект протягу зменшується в малоповерхових будинках, але стає значним у містах, де поширена вертикальна забудова.
Через те, що навколо високих будівель стільки повітря стікає донизу, на вулицях може бути дуже вітряно.
Є два основні способи боротьби з цим явищем. Будівля може бути спроєктована з архітектурними особливостями, які зменшують протяги, або ж можна використовувати ландшафтний дизайн для розсіювання повітряних потоків.
Є кілька причин, чому вулиці навколо хмарочосів стають вітряними:
- Оскільки це високі будівлі з великою площею поперечного перерізу, вони можуть відхиляти значну кількість повітря вниз.
- Вітер рухається швидше на великих висотах. На рівні землі особливості рельєфу та перешкоди значно зменшують середню швидкість. Коли будівлі стають вищими, вони піддаються впливу швидших вітрів, а отже, відхиляють більший об'єм повітря вниз.
- Хмарочоси часто мають гострі та прямі кути, які спричиняють локальне прискорення вітру.
- Коли між двома хмарочосами є вулиця, вітер, що відхиляється від обох хмарочосів, стискається у вузькому просторі, що призводить до його прискорення. Це явище називається ефектом Вентурі. Це точно так само, як коли для збільшення швидкості водяного струменя використовують насадку.
- Орієнтація будівлі також має важливе значення. Ефект низхідного потоку сильніший, якщо вітер торкається однієї з фасадів будівлі лоб у лоб, і пом’якшується, коли він стикається з будівлею під кутом.
Є кілька архітектурних особливостей, які можна використати для зменшення турбулентності навколо будівель:
- Пом'якшені кути
- Конічні форми будівель
- Змінний поперечний переріз
- Отвори або пористість, що перетинають будівлю повністю у напрямку вітру
- У вже збудованих будівлях можна встановити екрани для захисту пішоходів від вітру на рівні вулиці. Використання дерев і живоплотів також може допомогти зламати вітрові патерни.
Вимірювання – це єдиний спосіб визначити, чи швидкість вітру і температура перебувають на рівні, який може спричинити дискомфорт або становити небезпеку для пішоходів. Вони також можуть бути використані для перевірки ефективності архітектурних або ландшафтних заходів, спрямованих на зменшення протягів. Згідно з дослідженням вітру на рівні пішоходів, проведеним у Канаді в 2011 році, швидкість вітру понад 8,3 м/с робить ходьбу некомфортною, а все, що перевищує 25 м/с, вважається небезпечним.
Рекордний буревій у Києві
Нагадаємо, 28 жовтня Україною пронісся буревій. Через сильний вітер у 14 областях України знеструмило 1045 населених пунктів. У Києві впали, або буди поламана тисяча сто десять дерев. Буревій у столиці забрав життя двох чоловіків, ще семеро людей травмувались. Також було пошкоджено два житлових будинки, три кіоски, 10 автомобілів.
Як повідомляє Центральна геофізична обсерваторія імені Бориса Срезневського, 28 жовтня в Києві вирував рекордно потужний буревій.
«28 жовтня у столиці максимальна швидкість вітру досягла рекордних 20 м/с (72 км/год)», – йдеться у повідомленні.
За даними фахівців, це повторило попереднє максимальне значення для цього дня, зареєстроване у 1969 році.