Польські перевізники заблокували вже чотири пункти для пропуску вантажівок на кордоні: чим це загрожує
Польські перевізники заблокували пункт пропуску "Медика – Шегині" на кордоні з Україною.
Про це повідомив речник Держприкордонслужби України Андрій Демченко, передає УП.
Він додав, що наразі заблокованими для проїзду вантажівок є всі чотири пункти пропуску на кордоні з Польщею, через які здійснюється проїзд вантажівок вагою понад 7,5 тонн.
На цьому напрямку зараз на в'їзд до України на території Польщі очікують близько 1400 вантажівок.
Як раніше інформували польські прикордонники, блокування руху може тривати з 23 по 26 листопада.
Наразі прикордонники України вживають заходів щодо відстеження ситуації, уточнення взаємодії з польськими колегами щодо порядку подальшого пропуску вантажного автотранспорту та категорії вантажів, які будуть пропускатися через кордон.
Як відомо, з 6 листопада на українсько-польському кордоні ускладнено рух вантажного транспорту на пунктах пропуску "Краківець – Корчова", "Рава-Руська – Гребенне" та "Ягодин – Дорогуськ". У зв’язку з чим, станом на ранок 23 листопада на цих напрямках з боку суміжної сторони на в’їзд в Україну очікують 2600 вантажівок.
Наслідки для економіки України
Як пише український Forbes, на кону – частина європейського ринку вантажних перевезень вартістю €368 млрд за оцінкою Statista на 2022 рік.
Через блокування кордону з Польщею зафіксовано дефіцит та зростання цін на скраплений газ на 30% – із 27 грн до 35 грн за літр, повідомив директор Консалтингової групи «А95» Сергій Куюн 21 листопада. Польща забезпечувала третину українського імпорту скрапленого газу.
Старша наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Косса розповіла в інтерв'ю виданню, що блокада кордону вже впливає на наш внутрішній ринок: через те, що ми не можемо завезти пальне, особливо автогаз, створюється дефіцит, ціни на пальне зростають і це зрештою впливає на загальну інфляцію.
"Крім пального ми завозили автотранспортом з-за кордону автівки, зокрема для фронту. Волонтери скаржаться, що не можуть ввозити необхідне для фронту. Також ми імпортуємо автотранспортом харчові продукти, вироби з пластмаси", – пояснює експертка.
Вона додає, згадуючи нещодавній аграрний конфлікт з перевезенням зерна, що якщо до польських колег приєднаються перевізники Словаччини, Угорщини, Чехії, Литви, то це "буде катастрофа".
"Заборони українським компаніям реєструвати свої філії в ЄС – одна з вимог поляків під час блокади. Але слід пам’ятати, що значно частіше під виглядом українських компаній в ЄС реєструють самі поляки, щоб мати змогу наймати українських водіїв. Власне, втрата доступу до українських водіїв із початком війни – одна із причин їхнього незадоволення: у самій Польщі їх бракує. Зараз, якщо ти український водій, але працюєш на польську компанію та їздиш на фурі із номерами Польщі, заїхати в Україну й повернутися до Польщі не вийде, адже бронювання діє лише для українських компаній. Тому поляки вимагають, щоб Україна відкрила для польських перевізників доступ до своєї внутрішньої системи «Шлях».
Польські перевізники приносять Польщі 7% ВВП. Саме вони дуже довго були сполучною ланкою між Західною Європою і Росією, завдяки чому непогано заробляли. Через війну Польща втратила доступ до ринків РФ та Білорусі. Вони намагались відновити своє становище завдяки нарощуванню частки перевезень в Україні. Але виявилося, що тут багато своїх перевізників, і ті достатньо «зубаті», аби себе захистити.
Втім, компанії, зареєстровані в Україні, поки що не становлять для польських перевізників загрози, адже не можуть перевозити товари між країнами ЄС. Коли Польща стала частиною ЄС, саме завдяки таким перевезенням полякам вдалося відвоювати собі весь європейський ринок: у них були значно нижчі ставки фрахту, дешевша робоча сила. Для розуміння: в перші роки після вступу до ЄС польські перевізники фактично захопили ринок Німеччини – найбільшого на той момент гравця ринку перевезень. Тепер вони бояться, що українці з ними вчинять так само", – пояснює Ірина Косса.