Дані для реальних змін. Що показало міжнародне дослідження якості освіти українських підлітків
Сьогодні оприлюднено результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. PISA досліджує знання і вміння 15-річних підлітків з математики, читання і природничих наук у 80 країнах.
Про це повідомила співзасновниця громадської організації “Смарт Освіта” Іванна Коберник.
"Хороша новина — у воюючій країні Україна все ще є система освіти, а в це мало хто вірив, як і в міць ЗСУ в 2022-му році.
Погана новина — результати України впали дуже суттєво порівняно з PISA-2018. І найбільше впали з… читання. Впали результати у всьому світі через ковід, але в Україні — сильніше. І це дослідження проводилось лише у 18 з 27 регіонів України.
Ще одна погана новина — зросла прірва між результатами українських дітей з великих міст і сіл — їхні результати відрізняються на 4!-5! років.
Хороша новина — наявність результатів дає обʼєктивні дані для реальних змін. Щодо читання вони очевидні, але, звісно, непрості в реалізації: зміна програм з мови і літератури. Українські школярі в більшості свої ніколи не бачили таких завдань, як у тесті PISA, на своїх уроках українських школах. Бо їх немає в українській програмі і в підручниках. Взагалі", — написала Коберник.
Вона також зазначила, що українські діти можуть виконати прості завдання, але не справляються зі складними комплексними текстами: не розуміють що в них, не можуть знайти необхідну інформацію, губляться, якщо текст переривається інфографікою чи іншим типом тексту. Тобто не можуть використати своє вміння читати з практичною метою.
Експертка з освіти також розповіла, що на презентації результатів PISA в Україні Артур Пройдаков — найкращий вчитель України 2021 року, який цьогоріч потрапив до десятки найкращих педагогів світу — наголосив на потребі радикальних змін у програмі з української мови та літератури.
На його думку, це зменшення кількості творів для читання, відмова від історичного підходу вивчення, додавання до програми нехудожніх текстів.