"Їхав за машинами для фронту, зараз на полігоні". Як волонтерам ускладнили перетин кордону довідками від ТЦК
Благодійні фонди, які постачають автомобілі для потреб ЗСУ, зіткнулися з новим викликом: для виїзду за кордон волонтерам необхідно отримати довідку від ТЦК. Подекуди замість дозволу на перетин кордону волонтери отримують повістки до військкомату.
Про це в інтерв'ю УНІАН розповів керівник благодійного фонду "Незламні крила" Дмитро Льоушкін.
Читайте також: Нові обмеження на виїзд чоловіків. “Чиновник не може керуватися підзаконним актом, який не оприлюднений”, — Андрій Магера
"Раніше ми працювали за налагодженим механізмом. Був зрозумілий перелік документів, з яким ми працювали. Надходив запит від військової частини про те, яка машина їм потрібна, ми підшукували аналогічну машину за запитом в Європі, брали дозвіл від військової адміністрації і виїжджали. Як результат — привезли за минулий рік багато машин і техніки.
Наприкінці року нам повідомили, що для виїзду за кордон волонтерам необхідно отримати довідку від ТЦК. Однак не було інформації про те, яку саме довідку потрібно надати, і де її можна отримати.
Таким чином, волонтери зіткнулися з тими ж проблемами, що і звичайні громадяни, які мали право виїжджати за межі України, але не могли цього зробити без довідки від ТЦК.
Маршрут став виглядати так: приїхати на кордон, відстояти 11 годин, "поцілувати" віконце і розвернутися. Повернутися за якоюсь довідкою, оформити її, знову відстояти 11 годин. Це накладно, в тому числі - за часом. І більше того, це ще не давало жодних гарантій перетину кордону, оскільки існувала негласна заборона щодо пригнаних машин.
Тих волонтерів, які вперше виїжджали за авто, взагалі не випускали, споряджали повісткою і відправляли в ТЦК. А тих, хто виїжджав не вперше – допитували, немов вони ДРГ-групи.
В результаті перетин кордону став дуже складним і заплутаним. Волонтери не могли отримати чітку інформацію про те, що від них вимагається. Всі відомості ми дізнавалися на різних прикордонних переходах, але скрізь отримували різні відповіді. Це пов'язано з тим, що вказівки з Києва передавалися не в письмовій формі з чітким переліком правил, а телефоном. На місцях, відтак, всі трактували інформацію по-різному.
Проблема полягає в тому, що це питання законодавчо не відрегульоване. Незабаром Кабінет Міністрів повинен видати якусь постанову, але це відкладається через закон про мобілізацію. Тому ми вирішили, що зараз не будемо грати у "Вгадай мелодію", – розповів волонтер.
Льоушкін також розповів, що йому відомий випадок, коли волонтер однієї з організацій їхав за машинами, а в підсумку зараз служить на полігоні в Житомирі.
Керівник БФ "Незламні крила" каже, що через ускладнення для волонтерів перетину кордону обсяг машину для ЗСУ може зменшитися.
"Ми ганяли по 1-3 машини на місяць. Зараз певний обсяг машин точно загубиться. Скільки інших відмовиться це робити – я не знаю, опитування не проводили. Плюс, цю проблему намагаються не сильно афішувати. Всі прекрасно розуміють, що зараз багато ухилянтів. Прекрасно розуміють, чому це все відбувається, і я в якійсь мірі згоден, що "гайки" потрібно щільно "прикрутити", тому що потрібно навести порядок.
Але вийшло, що з водою дитину викинули. Всіх "закрутили", і що тепер? Будемо залишатися без техніки. Ми, як волонтерська організація, будемо продовжувати свою роботу. Перейдемо на дрони, реабілітацію військових – тобто, фінанси, які генеруються від нашої комерційної діяльності, ми направимо в інші волонтерські русла. Ми точно будемо корисні в іншому місці, але техніку ганяти не зможемо, поки не буде зрозуміло, які документи від нас хочуть, і як все буде відбуватися", – розповів Льоушкін.
Він наголошує, що на прикордонних переходах має бути окреме вікно для волонтерів. Щоб вони відразу виїжджали і заїжджали по одній лінії. Можна скласти перелік компаній, які возили машини, поставили процес на потік, зарекомендували себе.
"Держава має створити окрему структуру, яка буде займатися волонтерами, що їдуть за технікою. Ця структура повинна розробити чіткий перелік документів і процедур, необхідних для виїзду за кордон.
Крім того, необхідно виділити окремий персонал на митниці та на прикордонних переходах, який займатиметься оформленням виключно волонтерів. Це дозволить уникнути черг і затримок", – підсумовує Льоушкін.