Українці стали частіше брати мікрокредити, щоб дотягнути до зарплати, — дослідження
Послугами мікрофінансових організацій (МФО) користуються близько 13% дорослого населення України, при цьому частка позичальників, які беруть кредит із метою забезпечення щоденних потреб в очікуванні наступної зарплати, зросла з 42% до 2022 року до 67%.
Про це свідчать результати дослідження впливу війни на мікрокредитування в Україні на замовлення Асоціації українських банків, передає Інтерфакс-Україна.
Другим за популярністю цільовим призначенням кредиту є оплата лікування або купівлі медикаментів – 31% (+16 процентних пунктів до показників до 2022 року). Третє місце посіли витрати на ремонт житла та автомобіля – 19% (+7 в.п.).
Слідом за ними найпопулярнішими причинами оформлення мікропозик виявилися платежі за комунальними послугами – 17% (+8 п.п.), купівля одягу та взуття – 15% (+7 п.п.).
За даними дослідження, потреби за більшістю інших статей збільшилися або залишилися на колишньому рівні, тоді як частота оформлення мікрокредиту з метою відпустки впала відразу вдвічі – з 10% до 2022 року до 5%.
Зазначено, що після вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року 13% респондентів уперше взяли мікрокредит, 46% стали брати їх частіше, тоді як 12%, навпаки, – рідше.
Мізерна кількість опитаних (3%) відповіла, що зовсім відмовилася від оформлення мікрокредитів, а 26% повідомили, що їх поведінка щодо частоти залучення мікропозик після повномасштабного вторгнення РФ не змінилася.
Згідно з дослідженням, 34% респондентів беруть мікропозики по кілька разів за місяць, така сама частка опитаних воліє оформляти один-два мікрокредити щомісяця. Раз за три-п'ять місяців беруть мікропозики 13% опитаних, раз за пів року – 7%, а один мікрокредит за рік або рідше оформляють по 5% респондентів відповідно.
"60% (респондентів – Ред.) мають один-три активних мікрокредити й 70% користуються одночасно одним-трьома МФО. Основна причина використання кількох кредитів – брак грошей (61%), тобто сума одного кредиту, найімовірніше, замала для покриття всіх необхідних витрат", – ідеться в презентації дослідження.
Зазначається, що значна більшість клієнтів (81%) вважає за краще скористатися послугами мікрофінансових організацій, а не банків, з огляду на оперативність, простоту та відсутність тривалих перевірок для оформлення кредиту.
Згідно з даними дослідження, місячний дохід клієнтів МФО становить від 15 тис. грн до 30 тис. грн для 39% опитаних, від 7 тис. грн до 15 тис. грн – у 32% і менше ніж 7 тис. грн – для 8% респондентів. При цьому 12% опитаних клієнтів МФО мають дохід від 30 тис. грн до 45 тис. грн за місяць, а 6% – понад 45 тис. грн.
Дослідження проводили з 5 до 21 грудня 2023 року. Опитування проводили у форматі онлайн-інтерв'ю, у яких узяли участь 1 079 клієнтів МФО та 1 005 респондентів репрезентативно міському населенню України віком від 18 до 55 років.