Перемоги України над Чорноморським флотом Росії відновили життєво важливий зерновий коридор, — WSJ
За словами американського видання Wall Street Journal, українські фермери різко збільшили продажі після того, як російські військові кораблі були відкинуті атаками морських безпілотників.
Українські морські безпілотники потопили низку російських військових кораблів, зробивши акваторію Чорного моря практично недоступною для флоту РФ і дозволивши Україні збільшити експорт зерна до довоєнного рівня з її головних портів в Одесі.
"Це завдяки нашим збройним силам", — зауважив фермер Олександр Косенюк, чия ферма площею майже 7000 акрів вирощує пшеницю, ячмінь і кукурудзу, серед інших культур. "Без коридору у нас немає експорту, у нас немає економіки. Це одна з головних цілей ворога: знищити економіку".
Це світ в кінці тунелю для України, яка нещодавно зазнала невдач на полі бою і з тривогою спостерігає за політичними суперечками в США, що призупинили вкрай необхідне додаткове фінансування. Збільшення доходів дає своєчасний поштовх економіці країни, яка втратила близько третини свого виробництва в перший рік війни, перш ніж відновити близько 5% у 2023 році.
Збільшення експорту зерна
Експорт зернових у грудні збільшився більш ніж удвічі — до понад 5 мільйонів тонн порівняно з 2 мільйонами тонн у вересні. За словами Юлії Свириденко, міністра економіки України, таке зростання, якщо воно збережеться, додасть $3,3 млрд до експорту цього року і 1,2 відсоткових пункти до економічного зростання.
До повномасштабного вторгнення Росії в лютому 2022 року Україна входила до п'ятірки найбільших світових експортерів зерна, експортуючи близько двох третин виробленої продукції, переважно кораблями. Постачання з портів Одеси були зупинені, коли російські військові кораблі пропливали неподалік і обстрілювали місто з артилерії.
Російська блокада портів
Туреччина та ООН уклали угоду, згідно з якою з липня 2022 року деякі кораблі з зерном змогли вийти з порту. Але вони зазнали затримок в середньому на п'ять-шість тижнів через перевірки російських та інших чиновників. Інші експортні маршрути, такі як сухопутні через Польщу або з річкових портів на Дунаї, є дорогими, повільними і перевантаженими. Вантажівки, завантажені зерном, можуть стояти в чергах кілька днів.
У липні морському експорту України було завдано ще одного удару після того, як Росія відмовилася продовжити угоду про постачання зерна. Багато фермерів були змушені завантажувати зерно у величезні білі силосні мішки, які зазвичай використовуються для тимчасового зберігання, оскільки в зерносховищах і складах не вистачало місця. "Це був повний колапс", — сказав Косенюк.
Тоді, з серпня, Україна почала боротьбу з російським флотом, завдавши низки ударів по військових кораблях і військово-морських об'єктах. Хоча Україна не має власних великих військових кораблів, вона використовувала військово-морські безпілотники та крилаті ракети з руйнівним ефектом, потопляючи кораблі у відкритому морі та в їхніх головних портах базування — Севастополі та Новоросійську. За останні чотири місяці 2023 року Україна знищила п'яту частину Чорноморського флоту Росії,
Це була демонстрація сили. Росія розуміє лише силу
Україна також використала безпілотники, щоб завдати удару по російському нафтовому танкеру, який постачав війська в Сирії, що стало попередженням про ширшу загрозу. Це призвело до того, що більша частина Чорного моря стала недоступною для російського флоту і відкрила простір для комерційних суден, які змогли відновити експорт зерна з Одеси.
"Це була демонстрація сили", — сказав Андрій Ставніцер, співвласник і генеральний директор компанії "ТрансІнвестСервіс", яка управляє найбільшим в Україні портом з перевалки суховантажних вантажів. "Росія розуміє лише силу".
Заходи безпеки
Кораблі огинають узбережжя, щоб триматися вод Румунії, Болгарії та Туреччини, які є членами НАТО, що ще більше зменшує загрозу російського втручання. Після того, як перші кораблі пройшли без інцидентів, їхні власники відправили більші судна. Наразі експорт — це переважно зерно та залізна руда, але Ставніцер сказав, що сподівається незабаром розпочати експорт контейнерів.
Страхування є ключовим елементом для морських перевезень. Український уряд співпрацює з міжнародними страховими компаніями, включаючи Lloyd's of London та Marsh McLennan, щоб допомогти зерновозам, які прямують в Україну та з України, знайти доступне страхування. Без страхування мало хто з комерційних суден наважився б кинути якір в українських портах. З 1 березня ця програма була розширена на всі невійськові вантажі, такі як сталь і залізна руда.
За словами міністерки економіки Свириденко, мета програми — зробити Україну більш самодостатньою і менш залежною від іноземної допомоги.
Сотні вантажівок зараз стоять обабіч дороги біля одного з одеських портів. Нещодавно місцевий житель охоче згрібав кукурудзу, що висипалася з однієї вантажівки, у відро, яке він сховав у багажнику свого автомобіля.
За словами Володимира Славінського, директора з торгівлі компанії "Нібулон", одного з найбільших українських експортерів зерна, експортні надлишки продукції, що накопичилися в той час, коли експорт був обмежений, спричинили бурхливий ріст експорту. За словами Славінського, витрати на логістику та виробництво є вищими, ніж раніше, що зменшує прибуток та інвестиції. Згідно з прогнозом Міністерства сільського господарства США, у сільськогосподарському році, що закінчується в червні, фермери в Україні посіють зернові на майже на третину меншій площі, ніж у довоєнний період.
Докери зупиняють роботу під час повітряної тривоги, що збільшує час завантаження. "Нам потрібно більше протиповітряної оборони, — сказав Ставніцер. "Це вузьке місце".
Утім, фермер Косенюк каже, що приплив готівки дозволяє інвестувати. Він вкладає гроші в нові проєкти, такі як вирощування і перероблювання овочів, щоб замінити продукцію з земель на півдні України, які були окуповані Росією або зіпсовані після підриву дамби.