Головне про "Циркон". Defense Express розвіяв міфи про найновішу російську ракету
Успішне збиття над Києвом вдень 25 березня двох російських ракет ЗМ22 «Циркон» дозволило українським фахівцям знайти відповіді на головні питання щодо цієї ракети.
Про це пише Defense Express із посиланням на власні джерела.
Видання зазначає, що знайдені у понеділок уламки ракет виявились значно крупнішими, що дозволило українським фахівцям провести більш детальний їхній аналіз.
З'ясувалося, що цей тип ракет, на відміну від Х-47 «Кинжал» все ж таки є гіперзвуковою ракетою, яка може підтримувати постійну гіперзвукову швидкість, а не лише короткочасно розганятися до неї за рахунок твердопаливного двигуна, як це відбувається у «Кинжала».
Defense Express описує схема запуску «Циркону»: "Після «мінометного» старту й виходу ракети з шахти починає працювати розгінний ступінь, який забезпечує виведення «Циркону» на значну висоту та його першочерговий розгін до швидкостей на яких може почати працювати гіперзвуковий прямотічний реактивний двигун.
За його рахунок «Циркон», який офіційно може летіти на висоті 30-40 кілометрів, досягає на маршевій ділянці польоту постійної швидкості до 5,5 Маха. Політ на цій ділянці відбувається у розрідженій атмосфері, що дозволяє зменшити теплове навантаження через тертя об повітря.
Водночас швидкість на рівні 5,5 Маха для «Циркону» не є максимальною – наближаючись до цілі він починає пікірування та короткочасно розганяється до 7,5 Маха. У цей час корпус ракети нагрівається до максимальних температур, які дозволяє витримати спеціальне теплоізоляційне покриття. Однак із наближенням до землі, та відповідно цілі, швидкість ракети зменшується до 4,5 Маха. Це вже не гіперзвукова швидкість, але доволі висока як для ракети".
Видання зазначає, що поширені у мережі розрахунки підльотного часу ракети, мовляв, до Києва вона летить 3 хвилини, до Одеси – 1, не коректні.
"Річ у тім, що 9000 км/год – це прямий результат переведення зазначених 7,5 Махів, які є тимчасовою короткочасною швидкістю, коли ракета починає пікірування до цілі. Водночас оціночна швидкість на основній маршевій ділянці складає 5,5 Маха.
Будь-яка ракета летить за певною траєкторією, спочатку вона підіймається на значну висоту, потім розганяється, потім починає знижуватись і у піке мчиться до землі. А для обрахування точного підльотного часу необхідно мати точні параметри ракети, її швидкості, висоти польоту, точної траєкторії загалом з урахуванням маневрів. Тим паче у "Циркона" вона аеробалістична.
Тому наразі навряд хтось взагалі точно може сказати, який з точністю до секунди підльотний час "Циркона" до будь-якого міста України", – йдеться у статті.
Там також зазначається, що реальні можливості «Циркона» таки значно менші, ніж були офіційно оголошені у Росії. Так, президент РФ Владімір Путін стверджував, що ракета може розвивати швидкість до 9 Махів, однак на ділі «Циркон» її не досягає й близько. Також наразі відомо про дальність польоту ракети у 700 кілометрів, при задекларованій 1000.
Фахівці наголошують, що хоч "Циркон" є надскладною для перехоплення ракетою, але сучасні зенітні ракетні комплекси з можливостями протиракетної оборони, як показав практичний досвід ЗСУ, дозволяють боротися з таким типом ракет.
"Головна задача, яку у Кремлі поклали на "Циркон" витративши на нього мільярди та роки розробок, – він мав уражати кораблі країн НАТО, передусім авіаносці та ракетні есмінці, а для цього проривати їх протиракетну оборону, яка в абсолютній більшості випадків представлена двома ракетами.
Перша, це Aster, яка у бойових умовах довела можливість перехоплення балістичних ракет та використовується у ґрунтовому ЗРК SAMP/T. Друга – RIM-174 Standard Missile 6, а можливості SM-6 значно ширші за Patriot.
Таким чином у РФ витратили величезні кошти на "Циркон", що означало розробку прямотічного гіперзвукового двигуна, об'єктивно складного та дорого. Але його розробка разом із ракетою все одно не дозволяє виконати концептуальну задачу – знищення кораблів навіть із наявними системами протиракетної оборони.
Понад те, перехоплення "Циркону" комплексом Patriot PAC3 або SAMP/T, означає його безпорадність перед найнижчим сегментом ПРО у країнах НАТО", – підсумовує Defense Express.