Міфологія, риторика, розумні слова. Як в англійській школі викладають предмет English
Державна експертка з недискримінації в освіті, консультантка й тренерка з гендерної рівності, різноманіття та інклюзії Ольга Попадинець, що від початку великої війни працює в системі освіти у Великій Британії, розповіла про особливості британського освітнього процесу. Texty.org.ua публікують головні висновки експертки.
Попадинець уточнює, що працює у звичайній державній школі з дітьми 11-16 років, тож розповідатиме саме про неї.
На сьомий рік навчання діти переходять з молодшої школи в старшу. На цей момент діти вже вміють читати-писати. Знають якусь базову пунктуацію. Приблизно знають, як пишуться слова.
Підручників в школі немає. На кожну нову тему дітям роздають свіжонадрукований буклет. Там робиться класна робота, а домашка робиться в комп'ютері.
"І перший буклет, який вони отримують, називається... "Звідки пішов світ Марвела"! Чесно. І в цьому розділі вони вивчають грецьку міфологію. Імена богів, богинь, титанів, хто кого любили, хто кого на що перетворили. І паралельно вони вивчають різні мовні засоби, якими можна красиво це все розповісти.
Тобто – метафора, гіпербола, літота, риторичне питання, ономатопея, триплет і таке інше. А також – абзаци, структура тексту, вживання в художньому тексті знаку оклику, двокрапки, три крапки. Пишуть твори, наприклад "Розкажіть, яке значення для людства мав дарунок Прометея – вогонь. Використайте у творі гіперболи та метафори".
За словами Ольги, потім учні починають вивчати скандинавську міфологію. Її діти люблять зазвичай ще більше, ніж грецьку.
"Це вже десь в середині сьомого року, вони вже трохи обжилися в школі, і тут їм викатують концепт "амбітної лексики – ambitious vocabulary. Тобто буквально – розумні слова. Їх вчать вживати розумні слова, наводять приклади розумних слів, пропонують їх вставляти у твори.
Багато працюють з синонімами й антонімами. Пишуть твори на більш цікаві теми, наприклад: "Напишіть спіч від імені бога Локі, чому він квіточка і сонечко, а боги дуже помилялися, що його покарали, а він взагалі невинний" (При чому він винний))) Використайте риторичні питання, триплет і амбітну лексику.
Тобто тема по змісту – міфологія, а по факту – їх вчать користуватися амбітною лексикою і різними художніми мовними засобами", – пояснює екпсертка.
Вона розповідає, що після вивчення міфології діти знайомляться з різними художніми творами і пишуть свої, тільки маленькі.
"При цьому вони такі собі діти невеличкі ще. І читають деякі ще не дуже впевнено. Тому дуже поширена практика читати якийсь уривок тексту по черзі вголос, і передавати чергу наступній дитині. Абзац почитала одна дитина, абзац почитала інша, потім наступна. Є багато дітей, які не зовсім в курсі, як читаються окремі слова", – розповідає Попадинець.
Перед кожним уроком англійської обов’язково є 10 хвилин мовчазного читання. Кожна дитина має свою книжку, яку вона обрала в бібліотеці чи принесла з дому, і читає її оці 10 хвилин на початку уроку. Це маст-хев у всіх класах.
Ольга розповідає, що у восьмому році навчання (це український 7 клас) починається риторика. Діти вивчають способи впливу на авдиторію тими засобами, які вивчили минулого року. Читають промови відомих людей минулого і розбирають їх. Черчилля, Мартін Лютер Кінга тощо. Також вчаться писати й говорити про різні суспільні теми. Від клімату до фінансування охорони здоров’я. Пишуть твори, промови та спічі.
"Потім йде великий блок про британський колоніалізм і black history – вчать слова, якими говорити про це. Читають американський твір про темношкірого хлопчика, якого застрілили поліцейські, і весь наратив в книзі ведеться від імені його привида. Пишуть різне про політику і соціальну нерівність. Основне завдання майже всього восьмого року навчання – переконати в чомусь уявну авдиторію.
Після політики та різних суспільних тем раптом йде gothic writing! Готичне письмо. Найулюбленіша тема всіх тінейджерів і тінейджерок. Читають Едгара По, розбирають атмосферу готичних творів, вчаться писати «страшно». Розбирають, якими саме засобами автори й авторки створюють оце саме «страшно», вчаться робити так само. Ну і амбітна лексика, куди ж без неї! І Франкенштейн, звісно", – зазначає експертка.
Дев’ятий рік навчання вивчає Вільяма Голдінга «Володар мух». Дистопія. Розбирають що таке утопія, дистопія, постапокаліпсис, диктатура. Розбирають у романі різні символи, атмосферу, епітети. Після "Володаря Мух" трохи торкаються "1984" Орвелла.
Аналізувати й описувати тексти дітей вчать по системі «Що, як, чому». Що відбулося, як це описано в тексті, чому саме такими словами.
Потім ще на десятому році починається поезія, Дікенс, декілька інших творів, але загалом – в старшій школі вони вчаться використовувати мову як інструмент. Спеціально вчать розумні слова і художні прийоми, багато користуються словником «англійська-англійська».
Грамотність тренується за допомогою читання. Читання вважається дуже важливою активністю, воно рекламується і заохочується. Можна проходити квізи по прочитаних книгах, які дитина прочитала вдома чи на отих десятихвилинних мовчазних читаннях, і за пройдені квізи і сама дитина і її клас отримує додаткові пойнти та різні корисності.
Одинадцятий рік вони фактично повторюють все те що вивчили попередні роки й готуються писати випускний екзамен. Тобто «Що, як, чому», амбітна лексика і вміння переконувати авдиторію, доведені до автоматизму", – розповідає Попадинець.
За її словами, діти не надто люблять "нудного" Дікенса, розбір поетичних текстів також популярності не має. Натомість люблять міфологію, риторику та готичне письмо.
"Риторика – бо періодично треба переконувати авдиторію в якійсь прикольній фігні. Діти це люблять. Готичне письмо – бо мрачняк). Взагалі, роки 7, 8, 9 – діти здебільшого кайфують від уроків англійської мови, не дивлячись на метафори. Це трохи примиряє з роками 10 та 11", – підсумовує експертка.