Україна має місяць, щоб уникнути дефолту, — The Economist
Британське видання The Economist пише, що на Україну насувається фінансова криза. Texty.org.ua публікують ключові фрагменти матеріалу.
Зазначається, що війна завдає значної шкоди українській економіці. ВВП України на чверть менший, ніж напередодні повномасштабного вторгнення РФ, центральний банк витрачає валютні резерви, а нещодавні атаки Росії на критичну інфраструктуру погіршили прогнози зростання. "Сильні армії, — попередив 17 червня міністр фінансів України Сергій Марченко, — мають спиратися на сильні економіки".
"Після того, як у квітні американські законодавці із запізненням схвалили пакет фінансової допомоги на суму 60 мільярдів доларів, зброя в України не закінчиться. З часом фінанси держави також будуть підкріплені планами G7, оголошеними 13 червня, використати активи російського центрального банку, заморожені в західних фінансових установах, для надання ще 50 мільярдів доларів кредитів. Проблема полягає в тому, що Україна стикається з грошовою кризою — і незабаром", — йдеться у матеріалі.
Видання нагадує, що протягом останніх двох років кредитори України погодилися призупинити виплати з обслуговування боргу. Відстрочка — як від державних, так і від приватних кредиторів — становить 15% ВВП на рік. The Economist пояснює, що якби виплати були обов'язковими, вони стали б другою за величиною статтею державних витрат після витрат на оборону. Однак зараз мораторій з боку приватних іноземних власників облігацій, в тому числі французького керуючого активами Amundi та американського Pimco, закінчується 1 серпня.
"Таким чином, Україна має місяць, щоб уникнути дефолту. МВФ зацікавлений у тому, щоб міністр фінансів Марченко домовився про списання боргу, але угода видається малоймовірною за наявний час. Якщо Україна оголосить дефолт, це стане відображенням тривожної недовіри приватних інвесторів до зобов'язань Заходу. У довгостроковій перспективі це може означати катастрофу для відновлення країни", — застерігає британський тижневик.
Видання пояснює, що країни йдуть на реструктуризацію, щоб забезпечити доступ до фінансових ринків, а для цього потрібні керовані борги. Швидка реструктуризація займає місяці, складна — роки. Але Україна була закрита для ринків капіталу з початку війни, що означає відсутність терміновості в процедурах. У червні Марченко запропонував кредиторам угоду, яка б знизила 60% від поточної вартості боргів. Кредитори відповіли, що вважають 22% більш прийнятними.
"Україна відчайдушно потребує фіскального простору. Наприкінці року співвідношення її боргу до ВВП наблизиться до 94% - високий показник для економіки з такою складною фінансовою історією та її розмірами. Суми, які надають союзники, вражають, але вони надходять у вигляді артилерії, танків і цільових фондів, а не готівки. Лише $8 млрд з нещодавнього американського пакета допомоги піде безпосередньо українському уряду — сума, еквівалентна трохи більше чверті річних витрат України на соціальні виплати, та й то у вигляді позики. ЄС планує запропонувати трохи більше, але все одно лише $38 млрд протягом трьох років.
Хоча сума списання боргу, яку вимагає Україна, є скромною - $12 млрд у період з 2024 по 2027 рік — країна не має вільних коштів, щоб її перекрити, якщо допомогу не нададуть. За даними МВФ, за умови такої радикальної реструктуризації, яку запропонувала Україна, а власники облігацій відхилили, країна зможе ледве зводити кінці з кінцями. Зі свого боку, власники облігацій ставлять під сумнів, як Фонд може бути таким впевненим, особливо зважаючи на те, що його аналіз застарів на кілька місяців", — йдеться у статті.
За відсутності угоди Україна має два варіанти, пише The Economist. Перший — домовитися про продовження заморожування виплат за боргом, як вона вже зробила з офіційними кредиторами, які відтермінують виплати до 2027 року. Інший — оголосити дефолт. Це може звучати радикально, але насправді між цими сценаріями немає великої різниці. У будь-якому випадку, виплати з боку України не відновляться.
"Стриманість приватних інвесторів відображає не лише фінансові перспективи України. Під час звичайної реструктуризації кредитори ставлять на економічні перспективи країни. Кредитування позичальника, який перебуває у стані війни, також тягне за собою другу ставку: на те, що він переможе. Багато що залежить від ступеня підтримки Заходу. Платники податків можуть втомитися віддавати мільярди. Дедалі більш ймовірною стає перемога на виборах у США Дональда Трампа. Звичні моделі МВФ намагаються врахувати такі фактори.
Власники облігацій також скептично ставляться до планів довгострокового відновлення України в разі перемоги. Хоча союзники та МВФ стверджують, що реструктуризація зараз дозволить Україні повернутися на фінансові ринки, щойно закінчиться війна і союзники пробачать борги, інвестори не переконані, що такий день коли-небудь настане. Вони радше вважають, що реструктуризація буде першою з багатьох спроб союзників України перекласти фінансовий тягар війни та витрати на відбудову з уряду на приватний сектор.
Значна частина відновлення України — включно з будівництвом базової інфраструктури та громадських будівель, а також підготовкою людей до відбудови країни — ніколи не принесе прибутку, а отже, буде покладена на плечі союзників країни", — зазначається в матеріалі.