В Україні запрацював проєкт для надолуження освітніх втрат: що він дає учням
В Україні запрацювала Екосистема для надолуження освітніх втрат, яка дозволяє українським школярам масово застосовувати штучний інтелект, інтерактивні кейсові уроки та «Убер-школу» для подолання прогалин у знаннях. Вперше ця система запроваджена у Цифрових освітніх центрах, створених Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціацією інноваційної та цифрової освіти в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях.
Команда проєкту зазначає, що розроблена система дозволить українським школам широко застосовувати формат «перевернутого класу».
Суть цього підходу полягає в тому, що учні самостійно опрацьовують матеріал, а вчителі допомагають їм, виконуючи роль ментора, а не транслятора знань. Цей принцип навчання зараз широко застосовується у США та країнах ЄС, зазначають розробники Екосистеми.
З початку запуску технології «перевернутого класу» учні для самостійної роботи використовували відеолекції, але багато досліджень, зокрема те, яке було проведено американською відеохостинговою компанією Wistia, показують, що після п’ятої хвилини перегляду будь-якого навчального відео, учні втрачають концентрацію на 60%, тобто з шостої хвилини вони вже не можуть повноцінно засвоювати навчальний матеріал.
Тому в Екосистемі надолуження освітніх втрат використовуються інтерактивні кейсові уроки, що ефективніші за відеолекції, адже мають певний сюжет та персонажів, а ще тестові питання, які вбудовано в урок. Це дозволяє учням постійно взаємодіяти з контентом. У процесі навчання у такому форматі учні за потреби можуть ставити питання вчителю, який супроводжує їхнє навчання.
«Впродовж уроку один вчитель може одночасно та ефективно взаємодіяти з учнями різних класів, які 80-90% матеріалу опановують самостійно і запитують про допомогу вчителя тоді, коли мають конкретне питання, на яке він відповідає індивідуально в процесі заняття. Також завдяки тестуванню на основі штучного інтелекту, який вбудований в Екосистему, учнів можна обʼєднати за рівнем знань, що ще більше підвищує ефективність навчання», – зазначає Анатолій Ігнатович, координатор освітніх проєктів ЮНІСЕФ.
Екосистема наразі застосовується у 16 Цифрових освітніх центрах (Digital Learning Centres / DLC), які працюють у Херсонській, Миколаївській та Одеській областях.
«Мені подобається такий формат, адже я самостійно керую процесом свого навчання: проходжу тестування і розумію, що мені потрібно надолужити. Потім у зручному для мене темпі проходжу інтерактивні кейсові уроки, які є набагато цікавішими, ніж звичайні вправи в школі, а можливість запитати консультацію дозволяє мені сприймати вчителя як помічника», – розповідає Поліна, учениця 10 класу та відвідувачка Миролюбівського Цифрового освітнього центру, що на Херсонщині.
Згодом така система має запрацювати в багатьох школах України, особливо в тих громадах, де навчання офлайн поки неможливе через безпекові умови.
Наприклад, якщо у населеному пункті немає можливості забезпечити очні заняття, то система надає можливість учням оперативно поставити питання вчителю онлайн. Для цього в Екосистемі передбачений модуль, який називається «Убер-школа» – завдяки цьому застосунку на порталі можна миттєво запросити допомогу вчителя дистанційно, без використання сторонніх сервісів.
«Саме такий алгоритм: тестування на основі ШІ + самостійне навчання за допомогою інтерактивних кейсових уроків + спілкування наживо або онлайн з вчителем за потреби учня, ми наразі почали успішно запроваджувати під час надолуження освітніх втрат для учнів 9-11 класів з п’яти основних предметів: алгебра, геометрія, історія України, англійська та українська мови», – розповідає виконавча директорка Асоціації інноваційної та цифрової освіти Марія Богуслав.
Екосистема з надолуження освітніх втрат безплатна і доступна всім українським учням 9-11 класів, які проживають на території України або перебувають за кордоном.
Відеоінструкція користування Екосистемою надолуження освітніх втрат.