Створена Карта закладів харчування щодо порушень мовних прав споживачів
Ініціатива “Дріжджі”, у межах здійснення моніторингу київських закладів громадського харчування та ресторанного господарства, створила карту закладів, що дотримуються й порушують права споживачів.
Протягом 2012 року волонтерами Ініціативи було відвідано 315 закладів (кав'ярні, паби, ресторани). Близько 250 з них були вдруге і втретє перевірені активістами.
“У Законі України "Про мови в Українській РСР" чітко встановлювалося, що "у всіх сферах обслуговування громадян вживається українська або інша мова, прийнятна для сторін", - пояснює сутність ініціативи “Дріжджів” юрист Юрій Фартушний. – Свідомі того, що така норма існувала лише de jure, ми вирішили долучитися до процесу приведення закладів ресторанного господарства у відповідність з діючим законодавством України”.
Волонтери “Дріжджів” виявили, що 77% закладів харчування столиці частково або повністю порушують права україномовних споживачів. Найпоширенішими видами порушень були мова обслуговування й розрахункові документи (рахунок і чек). На третьому місці – мова оголошень. На останньому – мова меню.
У відповідях на зауваження волонтерів адміністрації вигадували унікальні аргументи, аби пояснити неякісне обслуговування. Наприклад, мережа “Каффа” вигадала наступне виправдання: “Не прийняти на роботу людину, яка не володіє українською мовою, ми не маємо права, згідно з трудовим законодавством України”. І додавали, що не можуть порушувати права громадян, беручи на роботу тільки тих, хто володіє українською.
Повторний моніторинг виявив суттєве покращення у сфері обслуговування — 61% закладів виправили порушення повністю або частково. Однак 39% вперто продовжують ігнорувати прохання україномовних споживачів.
Деякі заклади, зокрема, адміністрації мереж “Сушіманія” та “Муракамі” пообіцяли збільшити кількість україномовного персоналу: у майбутньому (при прийомі на роботу) звертати увагу на володіння українською мовою.
Подібний результат можна вважати локальним успіхом, бо в такий спосіб українська мова стає конкурентною перевагою на ринку праці.
За підсумками моніторингу, Ініціатива “Дріжджі” створила “Карту закладів харчування, що порушують права україномовних споживачів”. На ній нанесені зеленими позначками заклади, у яких відсутні будь-які порушення. Ініціатива “Дріжджі” рекомендує надавати перевагу цим закладам. Жовтою позначкою ідентифіковані заклади з частковими порушеннями. Червона позначка – заклад, який у своїй діяльності абсолютно повністю порушує права україномовних споживачів та ігнорує будь-які побажання. “Дріжджі” рекомендують ігнорувати подібні заклади.
Переглянути Карта закладів харчування, що порушують права україномовних споживачів (постійно оновлюється) на карті більшого розміру
“За нашим задумом, подібні карти допоможуть українцям визначати кращі для себе заклади, де поважають їхні права і надають якісний сервіс”, - розповіла волонтерка “Дріжджів” Анна Ющенко. Ініціатива закликає українців сприяти створенню максимально повної і точної карти київських закладів, а також започаткувати подібні проекти в інших українських містах.
“Дріжджі” бажають, щоб кожен українець допоміг українізувати сферу обслуговування. Для цього потрібно лише помітити одне з порушень (мова обслуговування, меню, розрахункових документів і оголошень) під час відвідин кафе, барів, кав'ярень ресторанів тощо. Залишити своє побажання про покращення сервісу у Книзі відгуків і пропозицій та повідомити на ел. адресу driggi.ua@gmail.com про результати, що будуть відображені на карті.
Довідка: Ініціатива “Дріжджі” - це мережеве об'єднання українців з активною громадянською позицією, що утворилося в січні 2012 року. Наразі займається моніторингом: закладів громадського харчування та ресторанного господарства; маркування товарів; зовнішньої реклами.