Як за три хвилини українізувати ресторан
Ініціатива «Дріжджі» створила проект «Мовний контроль», завдяки якому кожен українець може створити та надіслати скаргу на відсутність української мови в закладах харчування та україномовного маркування на товарах. Аналогів цьому ресурсу за всі роки незалежності України ще не було.
«Ми вирішили запустити сайт в річницю голосування у Верховній Раді України за так званий «мовний закон» Ківалова-Колесніченка, - коментує юрист, активіст ініціативи «Дріжджі» Юрій Фартушний. – До речі, використовуючи норми цього закону споживач так само може захистити свої права».
Наразі користувачі «Мовного контролю» можуть зробити три види скарг: відсутність маркування непродовольчих товарів; відсутність маркування продовольчих товарів; обслуговування в закладах ресторанного господарства. Найближчим часом різновидів шаблонів побільшає.
«Сайт швидко генерує скаргу, - відзначає автор ідеї, активіст «Дріжджів» Олександр Кравцов. – Для цього потрібно вибрати тип порушення та заповнити необхідні поля (прізвище, ім’я, адреса і назва установи тощо) і завантажити відсканований чек. «Мовний контроль» створює готову скаргу, яку необхідно роздрукувати та надіслати її поштою в Держспоживінспекцію».
Автори проекту для захисту прав українських споживачів взяли на озброєння Конституцію України, рішення Конституційного Суду України, Закони України «Про захист прав споживачів» та «Про засади державної мовної політики», низку інших нормативних актів, які стосуються порядку застосування української мови в різних сферах публічного життя. Таким чином, оперуючи законодавством України, ініціатива «Дріжджі» доводить, що можна досягати заборони реалізації продукції; досягати появи маркування товарів, меню, інструкцій українською мовою.
За рік існування «мовного закону» волонтери ініціативи «Дріжджі» відвідали близько 400 закладів ресторанного господарства та кілька десятків підприємств роздрібної торгівлі. Понад 60% з них поліпшили (повністю або частково) мовну ситуацію після втручання «Дріжджів». Завдяки діяльності «Дріжджів» в закладах громадського харчування з’явилися меню та інструкції, працівники почали спілкуватися з клієнтами українською мовою.
Довідка:
Ініціатива «Дріжджі» - це мережева низова дія українців, яка діє з листопада 2011 року та метою якої є приведення сфери обслуговування та маркування товарів у відповідність з потребами українських споживачів. «Дріжджі» не є чиїмось дочірнім проектом чи підрозділом та не належить до жодної політичної структури чи організації.
Контакти:
Анна Ющенко
(юрист, активіст ініціативи «Дріжджі») – 067 760 31 41
Олександр Кравцов
(автор ідеї «Мовного контролю», активіст ініціативи «Дріжджі») – 096 796 86 34