Читання книжок в Україні: тільки третина дорослих українців купує книжки
Дослідницька компанія GfK Ukraine презентувала результати дослідження «Читання книжок в Україні», здійснене на замовлення «Київстар» та за підтримки «Форуму видавців». Дослідження стало одним з найбільш масштабних зрізів читацьких вподобань та тенденцій у країні.
Дослідження «Читання книжок в Україні» проводилось спеціалістами GfK Ukraine влітку 2013 року, в ньому взяли участь понад 1000 респондентів по всій країні. Зріз показав, що 51% дорослих прочитали щонайменше одну книгу протягом останніх трьох місяців, а 30% — придбали. При цьому, частка покупців книжок за останні 7 років знизилась: у вересні 2006 року їх частка складала 42%. Серед книжок, які купують українці, стало більше художньої і дитячої літератури і менше наукової, навчальної та довідкової літератури: у 2008 році частка художньої літератури складала 41% порівняно з 18% наукової, тоді як у 2013 році вона становить 52% порівняно з 5% наукової.
«Таке глибинне дослідження читання досі не проводилось в Україні. Ми намагалися зрозуміти причини низького рівня інтересу до книжок, і дійшли багатьох цікавих висновків, — ділиться Гліб Вишлінський, заступник директора GfK Ukraine. — Наразі є тенденція до зменшення купівлі книжок, і ми сподіваємось, що отримана інформація допоможе гравцям видавничого ринку зупинити цей процес».
Вже 30% дорослих читачів мають досвід читання книжок на комп’ютері, але друкована книга залишається вибором № 1. У якості головної причини, що заважає читанню, українці вказують відсутність часу для цього — відповідь 38% респондентів. Майже половина респондентів зазначають, що читають рідше, ніж хотіли б.
«Результати дослідження показали потребу у зручних та доступних електронних носіях, — коментує Михайло Шуранов, директор з корпоративних зв’язків „Київстар“. — Так, 13% українців у віці 15-59 років читали протягом 3-х місяців книжки в електронному вигляді, але тільки 1% купували. „Київстар“ пропонує своє рішення зручного читання для українців — мобільну бібліотеку „Магазин розумного контенту“. Для користувачів це можливість читати з телефонів легальний контент, а для видавців — заробляти».
Серед найпопулярніших жанрів літератури — сучасні детективи та любовні романи, твори, написані раніше 50-х рр. 20 століття, сучасні пригодницько-історичні романи та прикладна література. При цьому україномовні книжки обирають лише 25% респондентів. Також дослідження показало, що на зацікавленість людини у читанні впливає отриманий досвід у дитинстві: приклад читаючих батьків, їх «м’яке» привчання до книжок і навіть читання дітям вголос.
«Серед сучасних українських письменників, яких опитувані респонденти знають хоча б за ім’ям, на першому місці Ліна Костенко (знають 42%), далі — Ірена Карпа (15%), Василь Шкляр (12%) та Марія Матіос (10%). Дослідження показало, що наразі немає жодного сучасного українського письменника, якого знає хоча б половина українців, — коментує Олександра Коваль, президент „Форуму видавців“. — Тому одним із завдань видавців є популяризація українських авторів та підвищення рівня обізнаності суспільства щодо нашої сучасної культури».
Детально з результатами дослідження можна ознайомитись тут.