Рейдери для закону - звичайні хулігани
Серпнева статистика звернень до Міжвідомчої комісії з питань захисту прав інвесторів , протидії незаконному поглинанню та захопленню підприємств (антирейдерська комісія) зареєструвала близько 70 заяв, в яких повідомляють про збитки від 500 тис. до 300 млн грн., сумарно - близько 1 млрд грн. Для правової держави цей показник більш ніж вражаючий.
«Державні механізми з протидії захоплень бізнесу не врегульовані належним чином, правоохоронні органи кваліфікують захоплення підприємств в основному як хуліганство або, у крайньому випадку, як розбій», - заявляє адвокат юридичної компанії «Алєксєєв, Боярчуков і Партнери» Єгор Штокалов.
У жовтні держава зробила суттєвий крок на шляху вирішення цієї проблеми, прийнявши в цілому законопроект № 0887 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії протиправному поглинанню та захопленню підприємств».
«Законодавцем прийняті істотні зміни в базу нормативно-правових актів України. Так , 10.10.2013 року були внесені зміни до Кримінального кодексу України щодо підробки документів для державної реєстрації змін щодо суб'єкта господарської діяльності та стосовно силового захоплення підприємства з низкою кваліфікаційних ознак: група осіб, загроза життю і здоров'ю, розмір збитку тощо», - констатує Єгор Штокалов.
У теж час, за словами адвоката, у чинному законодавстві як і раніше немає поняття «рейдерства» як терміна.
«Саме з цієї причини звинуватити будь-кого у рейдерстві досить проблематично, а притягнути до відповідальності ще складніше. Однією з найпоширеніших схем рейдерства є отримання корпоративного контролю над підприємством шляхом концентрації корпоративних прав, достатнього для блокування роботи підприємства, або отримання контролю над керуючим органом підприємства. У схемах рейдерства дуже часто задіюють суддів, державних реєстраторів та нотаріусів», - розповідає адвокат юридичної компанії Штокалов.
На його думку, у чинному законодавстві потрібно визначити термін «рейдерство» і структуру цього терміна в контексті кримінального законодавства. Наприклад, як «бандитизм» - організація збройного угруповання з метою нападу на підприємства, установи, організації або на окремих осіб, а також участь у такому угрупованні.
«У разі державного врегулювання питань рейдерства як на законодавчому, так і на практичному рівні, Україна може істотно збільшити свій потенціал привабливості для іноземних інвесторів», - резюмує Штокалов.