Скільки насправді коштує південоафриканське вугілля - дослідження Текстів
Однією з найгучніших подій цього тижня українському інформпросторі став так званий "вугільний скандал" - розслідування з приводу закупівлі Україною 1 мільйона тонн вугілля в Південній Африці. Втім, у міркуваннях про те, чи є у цій угоді корупційна складова, і яке вугілля краще - африканське, російське чи "донецько-терористичне", чомусь ніхто не згадав найважливішу цифру - а скільки, власне, коштує зараз вугілля в Південній Африці. "Тексти" знайшли цю інформацію.
Головним терміналом, з якого Південно-Африканська Республіка відвантажує своє вугілля, є порт Річардс Бей. Саме він вказаний у контракті, який оприлюднило Міненерго.
Ціни вугілля в Річардс Бей регулярно публікують провідні інформаційні агенції - зокрема, "Рейтерс Африка".
Найбільш актуальне повідомлення, від 4 листопада, наводить такі ціни на енергетичне вугілля у Річардс Бей: $62.85 за тонну. В українському контракті вказана відчутно вища ціна - $86. Тож факт корупції можна вважати доведеним?
Насправді ні. По-перше, "Рейтерс" наводить ціну БЕЗ ВАРТОСТІ ДОСТАВКИ (у міжнародній торгівлі такі умови постачання позначають абревіатурою FOB, free on board - тобто, до корабля покупця). А по-друге, ціни на вугілля падають протягом року - зараз вони найнижчі останні п"ять років. Отже, аби оцінити адекватність заплаченої Україною ціни, треба розглядати, скільки коштувало вугілля з доставкою, і не зараз, а у жовтні місяці.
На жаль, відкритої інформації про вартість постачання в українські порти (Іллічівськ, Одеса) "Текстам" не вдалося знайти. Проте є дані про вартість доставки південноафриканського вугілля на європейський вугільний ринок. Зазвичай в якості орієнтиру використовують порти Амстердама, Ротердама та Антверпена (скорочено ARA).
Отже, у вересні вартість тонни вугілля, придбаного в південноафриканському порту Річардс Бей та законтрактованого для доставки в жовтні в порти Амстердама, Ротердама та Антверпена, становила $76.50.
При цьому вражає, наскільки швидко падали ціни. Так, на початку жовтня тонна вугілля на аналогічних умовах постачання - ті ж порти, доставка в жовтні - коштувала вже $70.75 за тонну.
Чи могло вугілля для України коштувати $86, якщо для європейських постачальників воно коштувало на 9 доларів дешевше? Є декілька аргументів котрі свідчать, що могло, проте точних даних ми не маємо. По-перше, угода укладалася поспіхом - Україні треба було якомога швидше закрити дефіцит вугілля. Якщо вам щось потрібно купити терміново ціна вища - це очевидно. По-друге, на вартість транспортування могло вплинути й те, що воно здійснювалося до українських чорноморських портів, а не до європейських (втім, конкретних даних для порівняння тут немає).
А чи є фактори, що, навпаки, вказують на завищення ціни? Є. Це рівень зольності вугілля - 28%. Він свідчить про невисоку якість (так, китайці збираються з наступного року заборонити імпорт вугілля з зольністю вище 15%), відповідно, таке вугілля мало б коштувати дешевше. Втім, слід врахувати й те, що вугілля з українських державних шахт має показники зольності 40% та вище - на цьому фоні південноафриканське вугілля є значно якіснішим.
В будь-якому випадку можна стверджувати дві речі. Перша - явних ознак корупції (завищена ціна, підозрілі контрагенти) в угоді по закупівлі вугілля в ПАР немає. Друга - так як ціна на імпортне вугілля продовжує падати, Україні треба продовжити його закупівлю - чи то в Південній Африці, чи то в Австралії. Зараз попит на вугілля скоротився, пропозиція зростає, що створює вигідні умови для покупців. Особливо якщо врахувати, що кожна тонна вітчизняного вугілля зараз обходиться держбюджету в 2000 гривень - тобто, в 133 долари по курсу 15 грн/дол. І донецькі "вугільні генерали" не хочуть врачати цих грошей. Ось де слід пошукати корупцію.