Борці з курінням пропонують збільшити податок на сигарети на 70% (ІНФОГРАФІКА)
Під час прес-конференції представники Міністерства фінансів України, члени Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, Українського центру контролю над тютюном і Реанімаційного пакету реформ представили сценарії та очікувані результати підвищення акцизів у 2016 році.
Міністерство фінансів України пропонує підняти специфічну ставку на 40%, а адвалорну — до 15% (сценарій 1). Представники тютюнової індустрії під час зустрічі з Головою податкового комітету Н. Южаніною запропонували зростання специфічної ставки на 20%, а адвалорну залишити на рівні 2015 року (сценарій 2). Експерти Українського центру контролю над тютюном пропонують підвищити специфічну ставку на 70%, а адвалорну — до 15% (сценарій 3).
Хоча сценарій 3 є найбільш ефективним з огляду на прогнозоване скорочення споживання тютюнових виробів (на 12—14%), контрабанди з України та додаткових надходжень до держбюджету (+ 8,2 млрд грн), враховуючи потребу у компромісному рішенні, громадськість підтримує пропозицію Міністерства фінансів України. Сценарій Мінфіну дозволяє отримати додатково 7,5 млрд грн до держбюджету та скоротити споживання сигарет на 7% протягом 2016 року. Цей сценарій враховує також зміни у обсягах нелегального ринку: зростання нелегального ввозу в Україну на 1 млрд сигарет та зменшення нелегального вивозу сигарет з України на 2 млрд сигарет.
«Міністерства фінансів пропонує підвищити у 2016 році специфічну ставку на 40%, що враховує інфляцію. Крім того пропонуємо підвищити на 3 відсоткових пункти розмір адвалорної ставки. В цілому таке різке підвищення передбачається лише перший рік, наступні роки в рамках адаптації нашої ставки до мінімальних стандартів ЄС передбачається, що ставка має зростати щороку рівномірно на 7%, які будуть додаватися до рівня інфляції» — зазначив Юрій Романюк, заступник директора департаменту податкової та митної політики Міністерства фінансів України.
За розрахунками експертів пропозиції тютюнової індустрії є найгіршими щодо доходів до держбюджету та скорочення споживання тютюну (сценарій 2). Натомість, ці пропозиції дозволяють тримати ціни на сигарети доступними та отримувати надприбутки.
«Запропонований Міністерством фінансів сценарій зростання акцизів відображає рівень інфляції, який станом на серпень складає 38,2%. Підвищення акцизів нижче рівня інфляції збільшує цінову доступність сигарет, що суперечить міжнародним зобов’язанням України, зокрема Рамковій конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну», — зауважив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном, ГО «Життя».
У березні 2015 року експерти Світового банку висловили підтримку політиці зростання рівня оподаткування тютюнових виробів, яка проводилася Урядом України у 2014 році, та рекомендували і надалі провадити подібну політику. Підвищення акцизів на тютюнові вироби є вигідною політикою для держави. Протягом 2008—2014 років середня ставка акцизу на пачку сигарет в Україні зросла в 12 разів, завдяки чому надходження до Державного бюджету зросли з 3,5 млрд грн у 2008 році до 18,1 млрд грн у 2014 році при скороченні поширеності куріння в Україні на 18% (дані опитувань Держстату).
«З пропозицій Мінфіну в податковій реформі, на 100% готова беззастережно підтримати зростання акцизу на сигарети, — підкреслила Тетяна Острікова, народний депутат, член Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики. — У минулому році ми проголосували за зміни до податкового кодексу і підвищили тютюновий акциз на 30%, це дозволило збільшити надходження до державного бюджету в січні-липні 2015 року на 2 млрд грн. Це успішна фіскальна політика, яка дозволяє залучити значні кошти в бюджет. Ми вважаємо, що така політика повинна бути продовжена. Натомість ті ставки акцизу, що пропонує тютюнова галузь, є неприйнятними, оскільки вони навіть не покривають рівень інфляції».
2015 |
’16-1 |
’16-2 |
’16-3 |
|
Оцінка бази оподаткування (млрд сигарет) |
67 |
60 |
65 |
54 |
Споживання сигарет населенням, млрд |
59 |
56 |
58 |
53 |
Оподатковані сигарети, що викурюються в Україні |
58 |
54 |
57 |
50 |
контрабанда ІЗ України |
10 |
8 |
9 |
7 |
контрабанда ДО України + контрафакт |
1 |
2 |
1 |
3 |
Ставки акцизу |
||||
Специфічний акциз, гривень на 1000 сигарет |
227,3 |
318,3 |
272,8 |
386,5 |
Мінімальний специфічний, гривень на 1000 сигарет |
304,1 |
425,8 |
366 |
517 |
Адвалерний, % |
12 |
15 |
12 |
15 |
Середній акциз, гривень на 1000 сигарет |
314 |
475 |
380 |
540 |
Надходження до державного бюджету (млрд гривень) |
21,0 |
28,5 |
24,7 |
29,2 |
Середня ціна пачки сигарет, гривень |
15 |
20 |
17,5 |
22 |
Міністерство фінансів задекларувало мету приведення ставок акцизів на тютюнові вироби до мінімального європейського рівня згідно зі статтею 352 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Ця стаття передбачає співробітництво у боротьбі з контрабандою підакцизних товарів і, зокрема, включає «поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби». Акцизна політика ЄС передбачає систематичне підвищення ставок акцизу для скорочення споживання тютюнових виробів. З 1 січня 2014 року мінімальна ставка акцизу в ЄС становить 90 євро. В Україні наразі мінімальна ставка акцизу на 1000 сигарет становить 304,11 гривні (13 євро). Зростання акцизу за пропозицією Мінфіну призведе до підвищення ставки до 425,75 грн.
Експерти ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» та Українського центру контролю над тютюном закликають депутатів — членів комітету ВРУ з питань податкової і митної політики не піддаватися маніпуляціям тютюнових корпорацій та підтримати пропозиції Міністерства фінансів щодо оподаткування тютюнових виробів.
Щоб збільшити графіку, клікніть на неї