Чому не можна приймати закони про депутатське рабство
Здавалося б, відповідь самоочевидна - однак закон таки хочуть проштовхнути. Законопроекти №3693 та №3700 фактично роблять з депутатів німих натискачів кнопок та виконавців волі парткерівництва. Після ухвалення відповідних законопроектів, парламентські дискусії стануть фактичною формальністю, а процеси реформ ухвалення державної політики опиняться в руках десятка народних обранців.
Минулий рік відзначився дуже важливими змінами в правилах партійного будівництва в Україні, - сказано в заяві Реанімаційного пакету реформ. - Не без тиску з боку громадськості та міжнародних партнерів, за активної участі депутатів-реформаторів, вдалося провести зміни до фінансування політичних партій, які передбачають не лише контроль партійних кас, а й суттєво обмежують вплив партійних спонсорів.
Власне 2016 рік мав би стати першим роком, який закладає основи для цих нових правил. Відтак відкривається вікно можливостей перетворити діючі фан-клуби лідерів та залежні від олігархів квазіпартійні угрупування у справжні партії європейського типу. Звісно, цьому б могли б допомогти вибори за відкритими партійними списками, з правом виборця обирати не лише партію, а й рейтингувати її представників. Натомість політики впровадили на місцевому рівні так звану "партійну мажоритарну", позбавивши майже третину округів представництва у місцевих радах.
Та намагання власників партійних брендів цим не обмежилися – в кінці 2015 року було внесено два законопроекти, метою яких є обмежити партійну демократію, встановлюючи контроль партійних лідерів над представниками осередків партій в місцевих органах влади (законопроект "Про статус депутатів місцевих рад" (щодо відкликання депутатів місцевих рад N3693) та даючи їм механізми переглядати вже обрані списки до Верховної Ради та виключати з них "неугодних" (законопроект про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі N3700).
Показово, що авторами цих ініціатив є керівники фракцій коаліції з красномовною назвою "Європейська Україна". Фактично створюється механізм усунення неугодних як на місцевому рівні, так і на національному. Якби такі правила б існували в часі проведення виборів, що "реформаторського десанту" в ВРУ та професіоналів-законотворців просто не було б.
Експерти Реанімаційного Пакету Реформ наголошують: намагання встановити диктатуру партійних лідерів не має нічого спільно з поняттям партійної дисципліни в європейському розумінні, а той тиск, який здійснюється на депутатів з вимогою прийняти в цілому законопроект 3693 та включити на розгляд 3700 вказує, що відроджуються негативні тенденції часів Януковича.
Партійний процес в Україні після Революції гідності має бути відкритим, прозорим, в ньому має бути присутня професійна дискусія щодо змісту політики, а не диктат власника партійного бренду.
• Реанімаційний пакет реформ засуджує намагання відродити в партіях коаліції "Європейська Україна" ленінський принцип "демократичного централізму" подавлення меншості більшістю.
• Закликаємо відхилити закони 3693 та 3700, які запроваджують диктатуру партійних вождів в Україні.
• Розпочати дискусію щодо Виборчого кодексу, який би запровадив відкриті виборчі списку і встановив контроль виборців, а не олігархів над формуванням представництв партій в органах законодавчої влади на всіх рівнях.