Як відбувається бійня за заправку Укрзалізниці
Борці за мільярди поховали антикорупційну формулу ціноутворення на дизпаливо через її «корупційність», - пишуть Анна Сорока, Юрій Ніколов, «Наші гроші»
Останнім часом з’являється усе більше повідомлень, що недавно народжені «перемоги», проіснувавши лише кілька місяців, не витримали зіткнення із реальним життям і звично трансформувались у попередню «зраду».
Про одну таку трансформацію хочемо розповісти. Приводом до цього стало завтрашнє (19 лютого) розкриття пропозицій «Укрзалізниці» на смачний тендер на закупівлю дизпалива на очікувану суму – 2,2 млрд грн.
Ще кілька місяців тому нова команда Мінінфраструктури хвалилась кардинальною зміною правил гри на паливних тендерах «УЗ». Суть змін: прив’язка цін до біржових котирувань, а відповідно – знищення системи, коли ціна закупівлі піднімається посеред виконання контракту.
Тільки на кожне бажання «нових» є досвід «старих». І завтрашній тендер пройде за «старими добрими правилами». Тепер про деталі.
2 лютого Філія «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Українська залізниця» відмінила тендер на закупівлю дизельного палива за 634,88 млн грн. Торги оголосили ще у жовтні 2015 року, але виникло стільки оскаржень, що історія розтягнулась аж до цього часу. Ось як відбувалось знищення антикорупційних запобіжників на користь перевірених практикою правил гри.
Першою до АМКУ звернулась «Елемент нафта». Це досвідчений кат залізничних торгів: влітку 2015 року ця фірма вже рубала тендер «Укрзалізничпостачу» через прив’язку тендерної ціни до курсу долара. Не стали винятком і ці торги. «Елемент Нафта» знову поскаржилася в АМКУ на «дискримінаційні вимоги» замовника. Тепер – на прив’язку ціни пропозиції до котирувань Platts (визнане у всьому світі джерело інформації про ціни на енергоресурси) та валютного курсу. Мовляв, валютна прив’язка цін на паливо порушує права учасників-неімпортерів і українське законодавство. Ось весь текст рішення АМКУ по скарзі «Елемент нафти».
Саме цю прив’язку і намагалась запровадити нова команда менеджерів Мінінфраструктури. Річ у тому, що паливо в Україні має здебільшого іноземне походження. «Тверду» тендерну ціну зазвичай максимально завищують для захисту від валютних коливань протягом дії договору, щоб не проводити новий тендер кожен раз, коли ринкова ціна коливається більше ніж на 10%.
При цьому паливо поставляють згідно до довідок про ринкову ціну, отримуваних у структур на зразок «Держзовнішінформ». А як показала практика – це досить ризиковий варіант. Наприклад, з тією ж «Укрзалізницею» вже було так, що постачальник через суд змушував замовника платити завищену ціну саме на підставі довідки «Держзовнішінформу».
Тож для уникнення корупційних провокацій і намагались зробити якнайпрозорішим паливне ціноутворення, пославшись на п. 7 ч. 5 ст. 40 Закону «Про здійснення державних закупівель», який дозволяє змінювати ціну відповідно до курсу іноземної валюти або показників Platts.
Проти цієї формули і виступила «Елемент нафта», пославшись на свої теоретичні розмірковування щодо її корупційності. Фірма вказала, що залізничники вже після укладення угоди з переможцем почнуть робити замовлення окремих партій палива саме в ті дні, коли світові котирування дизпалива і курси валют будуть на піку. А відтак «наявна корупційна складова… може призвести до нанесення збитків державному підприємстві». Виглядає це, звісно, як ніби в «УЗ» працюють вовки з Уол-стріту, які вміють багатіти на коливаннях в кілька відсотків і на інсайдерській інформації.
Тому окрім корупційності валютної прив’язки «Елемент нафта» розгледіла і дискримінаційність. Мовляв, що робити тим постачальникам, які продають українське паливо, і які відповідно не мають імпортної складової.
АМКУ не став докладати неймовірних інтелектуальних зусиль для підготовки відповіді. Наприклад, не сказав, що виробники українського палива міняють ціну на нього у повній відповідності до світових цін і курсу валюти. Свідченням цього є ціна дизеля на «приватівських» заправках, яка коливається синхронно з продавцями імпорту.
Антимонопольники просто погодились з тим, що дійсно – умови для імпортерів і вітчизняних виробників – нерівні. Тому залізничників зобов’язали викинути з тендерних вимог будь-яку прив’язку до курсу валюти та світових цін. Як наслідок в смітник також була викинута норма про автоматичну зміну гривневої ціни на паливо для «Укрзалізниці» в залежності від зміни вказаних чинників.
І тепер тендерні вимоги «Укрзалізниці» знову прикрашає стара і добре знайома гравцям норма про ціноутворення:
«Ціна Товару зазначена у специфікаціях, не є твердою та буде змінена відповідно до кон’юнктури ринку на відповідні товари».
Найбільше цинізм цього рішення очевидний саме через інші скарги «Елемент нафти». Бо фірма також жалілась до АМКУ на дискримінаційність вимог до сертифікації палива. І тут «Елемент нафта» сама ж вказала, що співпрацює з іноземними виробниками – «Мозирським НПЗ» (Білорусь) та «Рязанським НПЗ» (Росія). І саме їх сертифікати «Елемент нафта» збиралась подавати на тендер українських залізничників.
Зрештою саме ці скарги АМКУ не задовольнив, але факт залишився фактом: «Укрзалізницю» змусили вбити прозоре ціноутворення з прив’язкою до світових цін по скарзі фірми, яка сама займається імпортом палива по світовим цінам.
Після цього зимовий тендер взагалі пішов врознос. Залізничники акцептували пропозицію маловідомої ринку фірми «Дайджест груп». Це викликало обурення у інших учасників тендеру, і до АМКУ прилетіли скарги від «ОККО-Бізнес Контракт» та «Феймос». Від них стало відомо, що «Дайджест груп» має генеральний договір на поставку палива від ТОВ «Вог Трейдинг» з групи Єрємєєва. У свою чергу «Вог трейдинг» є засновником ТОВ «Вог Аеро Джет», яке офіційно брало участь у залізничному тендері разом з «Дайджест груп».
Але адмінколегія АМКУ не стала заглиблюватись у аспекти пов’язаності цих учасників тендеру, заявивши, що «розгляд питань порушення законодавства про захист економічної конкуренції не відноситься до повноважень Колегії, визначених Законом».
Такий собі прозорий натяк, що на це треба скаржитись у інший підрозділ того ж самого АМКУ, але самі антимонопольники передавати скаргу по своїй же інстанції не будуть.
Разом з тим, залишати все як є було вже неможливо, оскільки скандал загрожував вихлюпнутись назовні. І адмінколегія АМКУ знайшла привід відмінити тендер по причині, на яку не жалівся взагалі ніхто. Виявилось, що жоден з учасників не вказав у своїй заявці реквізити для переказів у євро в банківських і страхових гарантіях. І саме це «страшне» порушення дозволило антимонопольникам прийняти у лютому 2016 року соломонове рішення – взагалі відмінити тендер залізниці на постачання палива, яке було необхідне у грудні 2015 року.
І це знову таки було на користь єрємєєвців, з якими просто пролонгували попередню угоду. Бо саме «Вог аеро джет» торік відбив спробу «ОККО» зайти на цей ринок і зберіг свою монополію на залізничні підряди, усталену з часів Януковича.
Чи збережеться такий розклад стане відомо вже найближчим часом. Залізничний «Центр забезпечення виробництва» оголосив три нові тендери на загальну очікувану суму 4,3 млрд грн.
Нові закупівлі проводяться без валютно-котирувальної формули ціноутворення. Тобто довідки про ринкову кон’юнктуру зберегли свою матеріальну цінність на нематеріальному ринку позатендерних домовленостей. А хто їх використає – подивимось. Тоталізатор, правда, в редакції не проводили, бо всі називають лише одне ім’я майбутнього переможця.