Депутатів схиляють голосувати за мертву директиву з контролю над тютюном (ІНФОГРАФІКА)
Підписанти Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну визнали, що існує непримиримий конфлікт між інтересами громадського здоров'я та корпоративними інтересами тютюнової індустрії. Тому сторони у статті 5.3 цієї Конвенції зобов'язались захищати політику охорони здоров'я від втручання корпорацій.
Минулого тижня увесь світ відзначав День без тютюну. У цей день Коаліція за вільну від тютюнового диму Україну провела акцію для посилення антитютюнового законодавства та захисту громадського здоров'я. Учасники вимагали прийняти законопроект №2820, який вже рік пилиться в комітетах.
Але через хитросплетіння лобістських дій та задумів законопроект №2820 був знятий з розгляду у той день і тепер намертво приліплений до «порожнього» законопроекту №2430-1, мета якого — гальмувати та не допускати голосування законопроекту №2820.
У наступні сесійні тижні депутатам доведеться обирати між двома абсолютно різними за змістом, силою та ідеєю законопроектами, які за формальними ознаками визнані альтернативними та виноситимуться в зал на голосування одночасно.
Єдине, що об’єднує ці документи — євроінтеграція в контролі над тютюном. Тільки 2430-1 пропонує Україні імплементувати норми 2001 року, які вже втратили свою чинність (Директива 37), а 2820 — сучасні норми 2014 року (Директива 40). Тому різниця між законопроектами — колосальна.
Євроінтеграція: чому Україні варто використовувати норми Директиви 2014/40/ЄС, а не Директиви 2001/37/ЄС?
В Угоді про асоціацію з ЄС закріплено, що Україна зобов’язана прийняти Директиву 2001/37/ЄС, однак ця директива скасована новою Директивою з 20 травня 2016 року і у всіх документах ЄС автоматично вимагається змінити назву старої директиви на нову. Отже немає ніякого сенсу Україні імплементувати «мертву» директиву. Про це говорять міжнародні експерти тапредставники ЄС, та рекомендують Україні брати за основу нову Директиву 2014/40/ЄС.
Нова директива відповідає Рамковій Конвенції та є прогресивним кроком у захиститі здоров’я громадян від шкідливого впливу тютюну.
Конфлікт комітетів
Оскільки законопроект №2820 вносить більшість змін до профільного антитютюнового закону №2899-15, головним комітетом визначений Комітет ВРУ з питань охорони здоров’я. Проте перша версія цього законопроекту (№2430) лобістськими методами колишнього голови Комітету ВРУ з питань податкової і митної політики Р. Насірова була затягнута у податковий комітет.
Законопроект №2820 передусім захищає здоров’я громадян. До речі, попередні зміни до дизайну пачки проходили саме через Комітет ВРУ з питань охорони здоров’я у 2009 році. Після голосування у першому читанні цілком можливе доопрацювання законопроекту на базі Комітету з питань охорони здоров’я у форматі робочої груп за участі та представництва податкового комітету.
Але є велика ймовірність що під час голосування представники податкового комітету можуть і будуть протидіяти законопроекту №2820, як такому, що вдарить по оманливій привабливості сигарет і зменшить рівень споживання тютюну. Тому захищаючи тютюнові корпорації окремі представники податковогокомітету буде наполягати на 2430-1, який ніяк не регулює питання і є «порожнім».
Іншим конфліктом під час голосування може бути також визначення головного комітету у залі парламенту для доопрацювання обох законопроектів та їх повернення на повторне перше читання. Це теж хибне рішення оскільки ВСІ положення 2430-1 включені до 2820. Доопрацбовувати потрібно тільки до другого читання.
Суть законопроектів та сфери регулювання
Законопроект №2820
Основна мета законопроекту №2820 зменшити споживання тютюну через зменшення привабливабливості тютюнових виробів . Тому пропонується заборонити ароматизовані сигарети, змінити зовнішній вигляд пачки, зобов’язавши виробників друкувати зображення хвороб, спричинених курінням, на 65% від площі поверхні пачки з обох боків у верхній частині.
Окрім того, законопроект №2820 передбачає, щоб тютюнова індустрія у відкритому доступі подавала інформацію про склад тютюнових виробів та вміст диму, що виділяється в процесі згорання.
Ще один важливий блок законопроекту №2820 — це законодавче регулювання електронних сигарет і трав’яних курильних сумішей.
Законопроект №2430-1
Законопроект 2430-1 лише запроваджує норми щодо мінімального вмісту смол, нікотину та монооксиду вуглецю в сигаретах і забороняє тютюн для перорального застосування (не продається в Україні). Законопроект №2820 теж містить такі положення.
А ще законопроект №2430-1 містить абсолютно абсурдну норму. Документ зобов’язує друкувати на пачках сигарет оманливу інформацію про вміст смол, нікотину та монооксиду вуглецю, що повністю суперечить Рамковій конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та Директиві 2014/40/ЄС.
За який законопроект голосувати?
Важливо, щоб під час голосування депутати чітко розрізняли, де інтерес громадського здоров’я, а де інтерес тютюнової індустрії.
Проголосувавши за законопроект №2820, вони зроблять свій внесок у зменшення поширеності куріння в Україні й збереження здоров’я сотень тисяч українців.
А якщо раптом підтримають законопроект №2430-1, то в контролі над тютюном нічого не зміниться. Тобто законопроект №2430-1 — це фікція.
За умови підтримки обох законопроектів важливо, щоб депутати визначили Комітет з питань охорони здоров’я головним для підготовки до другого читання. У такому випадку лобісти корпорацій будуть мати мінімальний вплив на формування політики охорони здоров’я в контролі над тютюну.
Тобто саме голосування за законопроекти покаже, хто із народних депутатів справді вважає здоров’я громадян цінністю держави, а хто вірить нечесним міфам тютюнової індустрії.