Через український порт постачається зброя до Сирії? Що робить корабель з флоту Асада біля українського порту
Моніторингова група "Майдан іноземних справ" та BSNews повідомляють, що 8 грудня 2016-ого року в український спеціалізований порт "Октябрьск" (з жовтня 2016-ого в рамках декомунізації перейменований в Стивідорну компанію "Ольвія") прибув для завантаження сирійський балкер FINIKIA, IMO: 9385233, Flag: Syria, що належить уряду Сирії, - передає видання BlackSeaNews.
Це судно і пов'язані з ним компанії знаходяться під санкціями США за "сирійським списком".
Інформація про це була отримана від турецьких морських блогерів, які постійно відслідковують проходження суден із сирійських портів через Чорне море.
Проведене BSNews журналістське розслідування говорить про наступне.
В жовтні 2013-ого року американська недержавна дослідницька організація C4ADS опубліковала доповідь, в якій припустила наявність мережі логістичних компаній з Росії та України, які постачають зброю режимові Башара Асада із українського порту "Октябрьськ", який з часів СРСР спеціалізувався на експорті зброї.
Це викликало резонанс в західній пресі. Ось, до прикладу, стаття на The Washington Post із заголовком: "Ukrainian port eyed as analysts seek Syria’s arms source".
Одним із критеріїв, які дозволили зробити таке припущення, було систематичне відключення датчиків морської автоматизованої інформаційної системи рядом морських суден, серед яких було вже згадуване судно FINIKIA (IMO: 9385233, Flag: Syria).
3 серпня 2015-ого року це судно та його власник - Сирійська державна адміністрація морського транспорту були включені в "сирійський список" OFAC.
Аналіз маршрутів судна FINIKIA із 1 липня 2016 року підтвердив постійне відключення ним датчиків морської автоматизованої інформаційної системи, про які йшлося раніше.
Як видно на карті, судно два рази в серпні та один раз у жовтні заходило в Керченську протоку. Додамо, що в квітні й травні судно вантажилося в Новоросійську, а січні 2016-ого - в українському порту Бердянськ.
Те, що судно заходило в Керченську протоку, підтверджують і фотографії. Фотографії з Керченської протоки, зокрема, дозволяють говорити про те, що судно приймало вантаж не в порту "Кавказ", а під час рейду.
Говорити про характер вантажу і порти призначення на разі складно. Карта маршрутів є розірваною, однак варто відмітити, що в історії портів за 2016 рік є Порт-Судан, Бейрут, Джебель-Алі.
Як відомо, українська дипломатія та громадське суспільство докладає чимало зусиль для збереження санкцій, накладених на Росію, які контролююються тією ж самою американською організацією - OFAC.
Чи варто в українських морських портах працювати із суб'єктами американських санкцій?
Насамкінець варто додати, що судно FINIKIA - із тої ж Сирійської державної адміністрації морського транспорту, із якої був недавній порушник окупованих територій і міжнародних санкцій в Криму, суховантаж LAODICEA, який вантажився кримським зерном в окупованому Севастополі у вересні 2016-ого.
Якою буде відповідь організації OFAC, коли Україна до неї звернеться із інформацією про порушника?