Чому автогаз встановив ціновий рекорд на АЗС і коли подешевшає

Високий попит і гострий дефіцит призвели до рекордного подорожчання зрідженого газу на українських АЗС: за місяць ціни виросли на 40%.

дані UPECO

Двадцять другого серпня вартість одного літра LPG наблизилася до 15 грн, а в Києві ця психологічна позначка вже пройдена.

Зростання цін на головну альтернативу дорогому бензину невигідне нікому - ні автомобілістам, ні власникам заправок, які втрачають обсяги продажів.

Подорожчання автогазу вже стало темою для політичних спекуляцій.

Народний депутат Сергій Лещенко звинуватив у зростанні цін СБУ, яка на початку цього року тимчасово вводила санкції проти імпортерів автогазу.

LIGA.net розібралася в причинах зростання вартості скрапленого газу на АЗС і дізналася, коли можна очікувати зниження цін.

Головна причина зростання цін на скраплений газ - це дефіцит продукту, зокрема, брак імпортного ресурсу, пов'язаний з цілим рядом факторів.

Україна продовжує залежати від поставок ЗВГ з інших країн. Власні виробники - Укргазвидобування, Укрнафта, Укртатнафта і ряд приватних компаній - покривають не більше 20% (близько 30 000 тонн на місяць) від потреб ринку. Решта обсяги постачаються з Росії, Білорусі, Казахстану та інших країн.

Протягом останнього року попит на скраплений газ в Україні активно ріс. Ще рік тому обсяг українського ринку пропан-бутану становив 100 000-110 000 тонн.

"У серпні цього року потреба в автогазі складе не менше 150 000 тон, говорить аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. - Масове встановлення газобалонного обладнання через дешевизну цього палива і пік сезонного споживання, який припадає на серпень-вересень, привели до різкого зростання попиту на цей продукт".

Средние цены автогаза на АЗС в Украине, грн/литр
Infogram

Імпорт і внутрішнє виробництво не зможуть покрити такий попит, відзначає аналітик консалтингової групи А-95 Артем Куюн. "Імпорт пропан-бутану складе не більше 90 000-100 000 тонн, ще до 30 000 тонн забезпечить внутрішнє виробництво, - пояснює він. - Дефіцит в обсязі 20% від потреб ринку тягне вгору ціни на заправках".

Причина дефіциту

Причин, з яких постачальники зрідженого газу не можуть задовольнити підвищений попит в Україні, кілька. По-перше, це обмеження на імпорт газу з Росії, на який припадає близько 30% всього імпорту.

З травня поставки з цієї країни, за рішенням Федеральної служби технічного і експортного контролю РФ (ФСТЕК), здійснює тільки Роснефть.

Всі поставки йдуть через групу Proton Energy Нісана Моїсеєва, у якій з Ронефтью підписаний ексклюзивний контракт. Україна зняла всі обмеження на імпорт палива з Росії ще в березні цього року.

"Через такі заходи з українського ринку фактично пішли обсяги російських Сибур Холдингу, Газпром нафти, Лукойлу і інших постачальників, - нагадує Сіренко. - Невеликі обсяги цих виробників поставляються через Білорусь, але ці поставки обмежені потужностями терміналу Витьба і обходяться дорожче, ніж прямий імпорт з Росії".

Дефіцит скрапленого газу в Україні посилюється ремонтами на заводах в Росії, Білорусі та Казахстані, зазначає Артем Куюн.

"Це вже призвело до того, що вільні обсяги зникли на ринках Східної Європи, зокрема Польщі, - каже він. - Імпорт зрідженого газу з Румунії також обмежений через необхідність перестановки вагонів з вузької колії на широку і через брак у Укрзалізниці тепловозів для переміщення цистерн під навантаження ресурсу".

Брак скрапленого газу підштовхнув імпортерів переходити з традиційних ринків на альтернативні джерела поставок.

"Уже законтрактовані додаткові обсяги з Литви, Румунії, морські поставки стали більш рентабельними, - розповідає Сіренко. - Висока вартість автогазу відлякає водіїв, і попит буде падати разом з ціною. До осені, можливо, законтрактовані обсяги з нових напрямків заповнять дефіцит і зіб'ють ціни".

економіка автомобілі

Знак гривні
Знак гривні