Як окремі росіяни підривають скрєпи флешмобом у дусі Франсуа Рабле (ВІДЕО)
З урахуванням російської гомофобії — офіційної й украй політизованої — ці пародії виглядають як чистий протест у скабрезно-ігровій формі.
Вони показують, що росіяни, як і раніше, можуть встановлювати горизонтальні зв'язки, незважаючи на монополію держави у публічній сфері і незважаючи на погрози суворими покараннями за протест взагалі і за "пропаганду гомосексуалізму" зокрема.
Коли почали переслідувати курсантів -першокурсників - на їхній захист інші стали знімати свої відео:
Кожен кліп — це одночасно вираження солідарності з групою незнайомої молоді, а також демонстрація, здавалося б, викоріненої владою здатності простих людей організовуватися і діяти спільно.
Стаття американського New Yorker, український текст 112:
Кілька тижнів тому 14 курсантів-першокурсників з російського авіаційного інституту зняли пародію на музичний кліп 15-річної давності, і тепер багато хто в Росії тільки про це і говорить. Це історія про спонтанну самоорганізацію та солідарність, а може бути — про кінцеве торжество свободи над бюрократією.
Вихідний кліп на пісню італійського діджея Бенні Бенассі (Benny Benassi) Satisfaction, що вийшла в 2002 році, сам по собі був іронічним. Він пародіював музичні відео, еротику і рекламу. У ньому кілька бідно одягнених жінок працювали з молотками, дрилями та шліфувальними машинами. На екрані з'являлися назви та технічні описи інструментів, в той час як жінки позували з ними, зігнувшись і відкривши роти, як в каталозі Victoria's Secret.
У курсантській пародії на пародію знялися одні хлопці, а її дія відбувалася в старому студентському гуртожитку з використанням інструментів, які можна знайти там — швабр, прасок, засобів для миття вікон. Однак у першу чергу вони використовували власні — зовсім юні — тіла, одягнені в труси, портупеї, краватки і кашкети в стилі Тома оф Фінланда.
Судячи з усього, курсанти не збиралися широко поширювати це відео. Однак у середині січня воно було розміщене в інтернеті і відразу ж викликало реакцію влади. Федеральне агентство повітряного транспорту заявило, що створює комісію "з розслідування всіх обставин і причин цього потворного випадку". Прокуратура почала своє власне розслідування, але швидко згорнула його, заявивши, що ніяких законів кліп не порушує. Глава інституту публічно порівняв курсантів з Pussy Riot — протестною панк-групою, учасниць якої засудили до двох років в'язниці за спробу потанцювати в храмі. Місцевий губернатор також зробив заяву, в якій закликав "покарати" курсантів, а не виганяти їх з інституту.
Державне телебачення присвятило кліпу цілий ряд інформаційних програм і ток-шоу, ознайомивши з ним мільйони глядачів. "Я бачу явний прояв гомосексуалізму", — заявила кореспонденту на цілодобовому новинному каналі, який повністю продемонстрував відео, жінка, представлена як сексолог. "Це провокація", — додала її сестра, теж сексолог. На сестрах були однакові коричневі брючні костюми і білі блузки.
Після цього російський інтернет заполонили кліпи, зняті в підтримку курсантів, і часто забезпечені хештегом #Satisfaction. Дуже рекомендую читачам подивитися їх у тому порядку, в якому вони перераховані. Виступили навчальні заклади: будівельний, агрономічний та академія МНС. Потім з'явилися відео кіннотників, театральної трупи, медсестер і жіночої збірної Росії з біатлону. У більшій частині кліпів були слова підтримки і якась супровідна інформація — наприклад, "відповідь дівчат-медиків курсантам Ульяновського льотного училища". Багато учасників одягнули форму, якщо вона у них була. Українські плавці зняли частину свого кліпу під водою, група хлопців знялася на вулиці в снігу, рідкісним прикладом став кліп в сауні, в якому знялися люди обох статей, а якісь "пітерські пенсіонерки" зняли відео в убогій комунальній квартирі.
Зняли свою версію з фіналом під водою й українські пловці:
Нові кліпи продовжують з'являтися. Їх настільки багато, вони настільки живі і походять з настільки різних суспільних верств — у них взяли участь і підлітки-курсанти, і вже не юні любителі сауни з середнього класу, і літні мешканки комуналок, — що їх можна вважати кращим доказом того, що Росія не така консервативна, як стверджує в останні роки Кремль. Втім, соціологам це давно відомо: скільки б Путін не зображував Росію центром якоїсь уявної "цивілізації традиційних цінностей", незалежні опитування громадської думки показують, що, як мінімум, переважна кількість росіян підтримує право на аборт і набагато терпиміші до подружніх зрад, ніж жителі більшості країн, крім Франції. У той же час, більшість росіян називають себе православними і висловлюють люто гомофобні думки — швидше за все, тому, що церква і гомофобія служать опорами кремлівської ідеології і людям постійно нагадують, яких позицій вони повинні дотримуватися по цих темах.
З урахуванням російської гомофобії — офіційної й вукрай політизованої — ці пародії виглядають чистим протестом у скабрезно-ігровій формі. Вони показують, що росіяни, як і раніше, можуть встановлювати горизонтальні зв'язки, незважаючи на монополію держави в публічній сфері і незважаючи на погрози суворих покарань за протест взагалі і за "пропаганду гомосексуалізму" зокрема. Кожен кліп — це одночасно вираження солідарності з групою незнайомої молоді і демонстрація, здавалося б, знищеної владою здатності простих людей організовуватися та діяти спільно. У багатьох з відео помітні і постановка, і хореографія, і готовність нести загальні ризики. Кульмінацією більшості з них служить сцена, в якій приблизно дюжина молодих людей танцює разом — будь то в пральні, в студентському гуртожитку або під водою.
Відео, які з'явилися пізніше, в цілому менш сексуальні та більш смішні.
Однак остання сцена залишається в більшості випадків підкреслено гомоеротичною. Це особливо характерно для країни, яка не тільки відрізняється глибокою гомофобією, але й протягом уже шести років охоплена кампанією, спрямованою проти геїв. Схоже, в такій обстановці сценічний гомоеротизм став ефективним інструментом для протистояння владі.