Запропонований МОН порядок зарахування до шкіл суперечить законам
Про це йдеться в експертному висновку Центру інформації про права людини, який був надісланий на адресу Міністерства освіти й науки.
Дискримінація орендарів
У разі прийняття документу, діти до третини мешканців міських громад (особливо у великих містах) можуть втратити можливість навчатися в школах за фактичним місцем проживання.
Адже запропонований порядок повністю ігнорує потреби осіб, у яких місце фактичного проживання не відповідає зареєстрованому.
Йдеться, в першу чергу, про переселенців та внутрішніх мігрантів, які орендують квартири у великих містах.
Доволі велика група людей в країні (від 3 до 30% мешканців громад, залежно від міста) є внутрішніми мігрантами – вони орендують житло і не можуть зареєструвати місце фактичного проживання з незалежних від них причин.
Адже власники житла не погоджуються на реєстрацію, бо не хочуть сплачувати податки з доходів від оренди, не хочуть реєструвати дітей, щоб уникнути обов’язку отримувати згоду органів опіки та піклування на зняття їх з реєстрації, або просто ірраціонально бояться, що орендарі відберуть у них житло.
Тож запропонований МОН порядок дискримінує внутрішніх мігрантів, діти яких позбавляються права на першочергове зарахування до школи за місцем фактичного проживання. Адже документи, які визначені пунктом 4 розділу ІІ проекту порядку, не дають можливості дітям таких осіб довести факт проживання в громаді, де вони фактично мешкають.
Ілюзія рівності шкіл
У разі прийняття порядок обмежуватиме доступ дітей до шкіл, які мають варіативні навчальні програми, з урахуванням переважних здібностей та побажань учнів. Адже, згідно з проектом, всі діти мають йти до школи за місцем проживання, це створює ілюзію того, що всі загальноосвітні навчальні заклади в громаді однакові і неважливо, до якої ходити.
А насправді програми загальноосвітніх навчальних закладів відрізняються варіативною складовою, яка включає години для вивчення предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять з учнями.