Під землею вам краще і безпечніше. Київські чиновники проти наземних пішохідних переходів
«Під землею вам краще і безпечніше». Як чиновники опираються наземним переходам на Подолі.
Сьомого травня 2018 року у Департаменті транспортної інфраструктури КМДА вирішили облаштувати наземний пішохідний перехід на перехресті Нижнього Валу та Костянтинівської вулиці.
Але інші відомства їх не підтримали — і «зебра» на цьому місці так і не з’явилася. «Хмарочос» побував на виїзній нараді київських чиновників, щоб дізнатися — хто ж винен і що з цим робити?
Репортаж Володимира Хенгістова для Хмарочоса.
П’ять ідей для пішохідного Києва. Жоден з кандидатів не додумався
«Давайте почекаємо»
Ввечері 31 травня біля перехрестя Костянтинівської та Нижнього Валу, де ще три тижні тому мали зробити наземний перехід, збираються чиновники: представники «Київавтодору», КП ШЕУ Подільського району та «Київзеленбуду». Трохи пізніше прибуває представник від київської поліції. Прийшли і мешканці Подолу, серед яких — молоді мами з дитячими візочками. Координатор з розвитку велотранспорту Департаменту транспортної інфраструктури Ганна Даниленко пояснює: вони хочуть наочно продемонструвати шановним посадовцям, чому тут вкрай необхідний пішохідний перехід.
«Зараз вихід з чинного підземного переходу на одну зі сторін Нижнього Валу перекритий через житлову недобудову. Та й сам підземний перехід дуже незручний для маломобільних містян. Це літні люди та особи з інвалідністю, мами з візочками, люди, які несуть важкі сумки або отримали травму і змушені пересуватися на милицях. Їм тяжко спускатися та підніматися цими сходами, і тому вони часто намагаються перейти вулицю, наражаючи на небезпеку і себе, і водіїв.
«Центр організації дорожнього руху» нашого департаменту давно розробив проект регульованого пішохідного переходу для цього перехрестя. Світлофори встановлені, схема руху затверджена в поліції. Справа була лише за ШЕУ Подільського району, яким було надане протокольне доручення — знести паркан вздовж дороги, який заважає руху пішоходів, та понизити бордюри. Аж раптом ми отримали від них відповідь: ми не можемо цього зробити, давайте почекаємо, поки не завершиться будівництво ЖК і не відкриється заблокований вихід з підземки. І це при тому, що місто зараз судиться з забудовником за знесення зайвих поверхів».
Її позицію підтримує і заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Дмитро Рахматуллін. Він пояснює колегам: підземний перехід повноцінно не працює, а вирішити проблему із заблокованим виходом наразі неможливо.
— Чому ж ви не запросили представників забудовника? — запитує перший заступник голови Подільської РДА Микола Дубовик.
— Тому що зараз важливо дати людям можливість переходити дорогу без зайвих проблем, — пояснює транспортник. — Цей перехід тимчасовий, і якщо очікування щодо нього не справдяться, будемо думати над іншими варіантами. Якщо його робота буде доцільною, ми його залишимо.
Представник поліції підтвердив, що з боку правоохоронців жодних претензій немає — майбутня «зебра» через Костянтинівську не порушує правил дорожнього руху. Треба лише прорахувати, як тут ходитимуть люди, адже майже впритул до майбутньої «зебри» розмістилася невелика зелена зона — серед витоптаної трави поодиноко ростуть дерева, поміж якими сиротливо біліє давно непрацюючий сітілайт. Рахматуллін каже, що тут потрібна буде допомога «Зеленбуду».
Дослідження Подолу: не вистачає зелені, світла, пішоходів і Гостинного Двору (КАРТИ)
— А що ж ви від нас хочете? — питає присутній «зеленбудівець» так, ніби зараз впаде від страшної втоми.
На щастя, виявилося, що роботи обмаль — задуманий проект передбачає видалення маленької частини цієї ділянки, щоб збільшити ширину проходу для людей. Тож обрізати дерева взагалі немає потреби. Щоправда, саму зелену зону слід було б обнести невеликою огорожею, щоб нею менше товклися перехожі.
— І де ж нам її взяти? — розводить руками комунальник.
Поставили Рахматулліну і одвічне питання — за чиї гроші буде зроблений перехід? Але, дізнавшись, що кошти виділятиме департамент, присутні заспокоїлися. Принаймні за одну «зебру» битва була виграна — чиновники зголосилися, що впродовж тижня новий перехід буде облаштовано.
«Нічого тут ходити»
Тим часом літня місцева мешканка починає жалітися на те, як їй складно користуватися чинним підземним переходом. У розмову з нею вступає представник «Київавтодору», який сповіщає, що життя — це найдорожче, що може бути. Він наводить статистичні дані, згідно з якими 50% київських ДТП — це наїзди на пішоходів на наземних переходах.
«Тому я би взагалі ставив перешкоди, щоб люди не могли перейти тут дорогу. Підземний перехід вже давно працює, він повністю безпечний і кращий для людей».
Його одразу підтримує заступник голови Подільскої РДА, наголошуючи, що люди «взагалі не мають бігати за сигналами світлофора».
«Якщо ти пішохід — у тебе є один рівень, щоб перейти вулицю, якщо ти водій — вже інший. Можу визнати, що я іноді й сам перебігаю тут дорогу, коли дуже поспішаю. Але це поодинокі випадки, і переважно я завжди користуюся підземним переходом».
— Пройде ще двадцять років, і вам буде дуже важко це робити…
На цю репліку Дубовик лише знизує плечима.
Мешканці не здаються і пропонують посадовцям спуститися разом з ними у перехід, а потім — піднятися нагору. Чиновники погоджуються. Поки жінки поволі спускаються з дитячими візками, вони йдуть поруч й уважно за ними спостерігають.
Але справити враження на чиновників так і не вдалося. Посадовці дійшли висновку: треба краще ремонтувати підземку і, можливо, встановити тут підйомники.
«Ось новий перехід на Контрактовій площі буде з пандусом, там буде легко підніматись і спускатись, — каже Дубовик. — А з цими старими виходами такої можливості нема. Тут треба робити підйомники…».
— Але ж хіба не простіше намалювати «зебру» біля світлофора? — дивується одна з мам, яка щойно з великими труднощами випхала дитячий візок нагору.
— Це ви зараз кажете, що вам потрібні світлофори та переходи, — відповідає замголови РДА. — А от коли через рік ви пересядете на автівку…
— У мене немає автівки…
— Але коли ви пересядете на автівку, то будете потім казати, мовляв, що за ідіоти наставили всюди світлофорів?
Жінки здивовано переглядаються.
«То не для наших людей»
Кінцева зупинка оглядового маршруту — перехрестя вулиці Костянтинівської та Верхнього Валу біля відреставрованого «Будинку купця Новікова». Мешканці звертають увагу посадовців на перехожих, які щохвилини перебігають дорогу на обидві сторони, і наводять цифри — за десять хвилин тут перебігає дорогу до 60 людей. Але і цей аргумент не спрацьовує.
«Так всюди перебігають, — розводить руками “автодорівець”. — Це ж Поділ, тут і приїжджих багато ходить. А подивіться ще, скільки тут напарковано автівок. Нам що, кожного за руку ловити? А от якщо тут зробити переходи, то тут почнеться таке, що ви й уявити не можете…».
— А якщо провести моделювання та розрахунки? — не здається одна з мешканок.
— Які ще розрахунки, якщо я все це неподобство наперед бачу, — обурюється посадовець. — І все життя цим займаюся, кажу вам, що тут все стане. Хоча коли будемо робити реконструкцію Констянтинівської — із заміною трамвайних рейок — можна буде й поставити це питання. Тим більше, на Подолі буде змінюватися вся схема руху, і ще щось робити зараз не на часі. Потім все це можна порахувати та подумати — потрібні тут нові переходи чи ні?»
«А скільки з тих шістдесяти людей, що перебігають дорогу, маломобільних? — знову підтримує його Дубовик. — Ви зважте, що у нас є багато людей, які взагалі не можуть вийти з дому. А тут перебігає в основному молодь, бо їй лінь зайвий раз спуститися…».
Став на їхню сторону й представник поліції:
«Тут буде набагато безпечніше без наземного переходу. Дійсно краще правильно облаштувати підземний перехід. “Зебри” не тільки створюватимуть корки, але й провокуватимуть водіїв, щоб ті порушували правила. Та й в цивілізованих країнах нема стільки транспорту у центрі міста, а з нашими людьми та культурою водіння ви що зробите?
Ціна дня парковки у центрі Києва має коштувати 200-300 гривень, як вартість таксі
Пішоходи та водії мають рівні права. Автомобільна дорога — вона для водіїв. Якщо постійно давати пройти пішоходам, вони забиратимуть у водіїв час. Тому пішоходам треба створювати безпечні умови. І в підземному переході — найвищий рівень безпеки, тож треба тиснути на КМДА, щоб вони їх вдосконалювали…».
Всі ці тези йому доводилося мало не викрикувати, адже поруч постійно тарахкотіли вантажівки з будівельними матеріалами. На Подолі продовжується багатоповерхова житлова забудова — і кількість квартир у будинках значно випереджає кількість паркомісць…