Острівці безпеки у Вінниці зменшують травматизм у ДТП
20 ДТП сталось на площі Гагаріна у Вінниці лише у 2017 році. Незадовго до цього площу реконструювали. Як звертають увагу місцеві експерти, доти на цій ділянці траплялось значно менше ДТП. Тому з початку 2018 року, аби виправили ситуацію з аварійністю, у місті почали проектувати острівці безпеки. Кількість ДТП зменшилася, - пише Хмарочос.
Якщо проїхати не лише центром, але й околицями Вінниці, можна побачити широкі вулиці на шість смуг без світлофорів. При цьому, для пішоходів у місті – лише зебри. Подекуди ширина вулиці сягає 30 метрів. Саме таке проектування і призводить до ДТП.
«Широкі проспекти – це особливість Вінниці. Ширина смуг подекуди перевищує 4,5 метри замість 3,75 м, передбачених ДБН (державні будівельні норми). Здавалось, що широкі вулиці, навпаки, мають убезпечувати водіїв і пасажирів, однак ми отримали протилежний результат. На цих дорогах водії рідко їздять зі швидкістю менше від 80 км за годину, що значно збільшує вірогідність смертельного ДТП», – стверджує урбаніст Віктор Перлов.
Тому напрямні острівіці безпеки у місті почали встановлювати ще у 2012 році. Один з перших острівців встановили на вулиці Пирогова. Він розділяє дорогу шириною 30 метрів на три частини. Це робить безпечним для пішоходів перетин цієї вулиці.
Однак у 2012 році встановлення острівців безпеки не стало масовим. Повернулись до них лише через чотири роки.
За рік до того у Вінниці прийняли Комплексну стратегію міського транспорту і просторового розвитку. «Це прекрасний, фаховий і дуже прогресивний документ. Стратегія написана швейцарським урбаністом Урсом Томаном та орієнтована на цілі сталого транспортного розвитку. В першу чергу, вона передбачає пріоритет пішоходів, велосипедистів та громадського транспорту», – розповідає архітектор Олександр Коротких.
Тому в рамках реалізації стратегії у 2016 році у Вінниці встановили острівець безпеки на вулиці 600-річчя. Ініціатором і автором проекту острівця безпеки був Віктор Перлов.
«Цей острівець розділяє вулицю 600-річчя на дві частини і робить її безпечною не лише для пішоходів, але й для автомобілів. За два роки на цій ділянці не зафіксовано жодного ДТП», – відмічає Перлов.
Однак у 2016 році встановлення острівців безпеки не набуло у Вінниці систематичного характеру. На думку Віктора Перлова, це сталось через те, що міська влада не вважала питання безпеки дорожнього руху пріоритетним для міста.
«У департаменті транспорту не розуміли необхідності цих острівців безпеки. Транспортні проблеми намагались вирішити “по-старому” – розширенням проїжджої частини. Наприклад, так трапилось на проспекті Космонавтів, де автівки нині паркуються «ялинкою», під кутом до краю проїжджої частини», – каже він.
Активізація процесу
Однак, збільшення кількості ДТП у місті, а також вимоги стратегії міського транспорту і просторового розвитку змусили міську владу знову, цього разу вже втретє за останні кілька років, повернутись до ідеї встановлення острівців безпеки.
21 червня 2017 року у місті відкрили пішохідний перехід з острівцем безпеки на проспекті Космонавтів. Особливістю цього переходу є те, що він підвищений до рівня тротуару (приблизно на 15 см від рівня дороги), що сприяє зниженню швидкості руху транспортних засобів на ньому та робить його зручним для маломобільних груп населення. На ділянці також змінили ширину проїжджої частини, яка була ширшою на цілу смугу руху в районі пішохідної алеї.
«Острівці безпеки на цьому переході відокремлюють смуги руху та зменшують час перебування пішоходів на проїжджій частині, тобто, у небезпеці», – стверджує Віктор Перлов.
У травні 2018 року ще один такий перехід відкрили і з другого боку проспекту Космонавтів, де він перетинається з вулицею Андрія Первозваного.
«Гасити пожежу»
Однак, на відкритті двох переходів з острівцями безпеки у Вінниці не планують зупинятись.
«У царині аварійності – у місті фактично «пожежа». Нам терміново треба «гасити» точки з найбільшою небезпекою для учасників руху, переважно на вулицях з систематичним перевищенням швидкості транспортного потоку: Київській, Магістратській, Пирогова, Келецькій, Коцюбинського, Хмельницькому шосе тощо», – говорить Віктор Перлов.
Тому нині у Вінниці заплановано встановити острівці безпеки на основних ділянках з підвищеною аварійністю. Першочергово, це всі нерегульовані переходи Гніванського шосе (близько 5 штук), переходи в районі Лісопарку, вул. Єрмака та Західного автовокзалу на Хмельницькому шосе, а також на кінцевих зупинках громадського транспорту по вул. Київській, Келецькій та Пирогова.
Цікаво, що всі острівці безпеки будуть виготовлені за одним стандартом. Нині розглядають два типи конструкцій модульного типу. Один з них – з бетонних деталей, інший – з полімерно-піщаних.
«Їх легко збирати/розбирати, а матеріали, з яких вони виготовлені, є стійкими до корозії та мають гідрофобні властивості. Окрім того, на основу острівця нанесена світловідбивна смуга. Таким чином, впізнаваний об’єкт буде привертати увагу учасників руху, і це сприятиме покращенню ситуації на дорогах міста», – розповідає міський голова Вінниці Сергій Моргунов.
При цьому, вартість острівців з полімерів становить близько 80 тис. грн., з бетону – близько 40 тис. грн. Перші планують встановити на Гніванському шосе та на Пирогова, другі – на Хмельницькому шосе.
«Це поки що в межах міського експерименту. Ми ще хочемо подивитись, як ці острівці себе покажуть взимку, тоді буде прийматись рішення про те, які саме встановлювати на майбутнє», – говорить Перлов.
Що далі?
Проте, встановлення острівців безпеки у Вінниці – це тимчасовий захід, зазначають транспортні експерти. Для того, щоб зробити місто безпечним для пішоходів, а також на виконання Комплексної стратегії міського транспорту і просторового розвитку, у місті уже запланована повна реконструкція кількох вулиць.
В першу чергу, мова йде про проспект Коцюбинського, який планується перетворити на сучасний міський простір. У квітні 2018 року відбулась презентація чотирьох проектів реконструкції проспекту.
«Свої проекти презентували команди з Києва, Львова, Івано-Франківська та Вінниці. На основі їхніх ідей швейцарські фахівці з транспорту і міського планування зараз розробляють проект реконструкції цього проспекту. Цей проект передбачатиме впорядкування усієї вулиці від Привокзальної площі до площі Героїв Чорнобиля», – каже Віктор Перлов. З деталями проекту можна ознайомитись на сторінці VinMile у Фейсбуці.
Також в місті планується реконструкція ділянки вул. Пирогова, де збираються впорядкувати ширину смуг на проїжджій частині. Посередині вулиці планується облаштування розділової смуги з зеленими насадженнями.