Українська електромобілізація у цифрах. Про що свідчать дані інтерактивного інструменту Текстів
Те, що в Україні відбувається справжній бум попиту на електромобілі – не секрет. Причина цього буму теж відома – Верховна Рада з ініціативи уряду (і за участю особисто прем’єра Гройсмана, який буквально протискав відповідні поправки під час голосування) скасувала всі основні збори на імпорт електрокарів в Україну – 10% ввізне мито, 20% ПДВ, а також акциз.
Автор: Сергій Лук'янчук
Ці пільги в поєднанні зі стрімким падінням цін на електромобілі першого покоління на західних ринках створили ситуацію, коли українець має змогу за 10-15 тисяч доларів купити привезений зі США електромобіль. І отримати завдяки цьому екстремально низьку вартість поїздок. Так, при тарифі на електроенергію 1,68 грн за кВт⋅год і середній витраті на 100 км пробігу 15 кВт⋅год електроенергії, 100 км коштують 25 гривень. Тобто, в десять разів дешевше, ніж на машині з бензиновим двигуном, і в рази дешевше, ніж на громадському транспорті.
Те, що електромобілів в Україні стає більше, - очевидний факт. Але наскільки більше? Створена "Текстами" інтерактивна візуалізація даних про первинну реєстрацію автомобілів в Україні відповідає на це питання.
Найпопулярніший електромобіль в Україні – це Nissan Leaf. Інтерактивний інструмент «Текстів» дає інформацію про кількість цих машин, ввезених в Україну – 5666. З них 5649 - Nissan Leaf першого покоління.
Ця статистика розкриває ще один цікавий факт. З 2010 по 2017 рік у США (звідки привезені майже всі «українські Ліфи») було продано 114 827 цих електрокарів. Тобто, п’ять відсотків від усіх машин Nissan Leaf, які свого часу купили американці, зараз їздять по Україні. З урахуванням динаміки попиту на цю машину в нас і падіння цін на неї в США можна прогнозувати, що до кінця 2018 року ця цифра наблизиться до 10 відсотків: кожен десятий американський Nissan Leaf отримає «українське громадянство». Це своєрідний феномен.
Зазначимо, що перше покоління Nissan Leaf вже не виробляють – у 2017 році Nissan анонсував оновлений Leaf, який продається як модель 2018 року (людям, які планують через рік-два придбати собі електромобіль, варто придивитися до цієї машини – у США ціна на нього без урахування податкових знижок становить 30 тисяч доларів, а з усіма можливими пільгами наближається до 20). В Україні такі машини теж є – інструмент «Текстів» вказує 17 реєстрацій для моделі Leaf 2018 року.
На другому місці за популярністю - BMW i3. Їх до України було ввезено 416. Популярність цієї моделі пояснюється тим, що попри «преміальність» марки, на BMW i3 у США діяли дуже цікаві акції. Зокрема, енергокомпанії пропонували до 10 тисяч доларів знижки клієнтам – на додачу до загальних і місцевих пільг. Як наслідок, трирічний BMW i3 в США продають за 15 тисяч доларів. В Україні, зрозуміло, дорожче, але «вищий середній клас» може собі дозволити таку машину. У передмістях Києва вони трапляються все частіше.
Славнозвісна Tesla в Україні – лише третя. Усі чотири моделі Tesla представлені в Україні – загалом їх 397. Цікаво, що серед них є навіть один Tesla Roadster – перша модель компанії, двомісний спорткар, виробництво якого припинилося ще в 2012 році.
Обсяги продажів інших електромобілів порівняно невеликі – менше 100 машин на кожну модель. Втім, ситуація на ринку електрокарів змінюється дуже стрімко, і не виключена поява нових фаворитів. Відповідно, є потреба, щоб інтерактивний інструмент «Текстів» по реєстраціях машин продовжував оновлюватися – тоді ці явища можна буде виявляти і верифікувати на підставі об’єктивних цифрових даних.