Русскій мір, антисемітизм, мова ворожнечі, вибори в Україні, позитив тільки Зеленському: Про що говорять у ВКонтакте

27 березня 2019 р. громадська організація «Інтерньюз-Україна» оприлюднила результати дослідження «Русский мир» та вибори в Україні: про що говорять у ВКонтакте». За допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence аналітики дослідили 1 млн профілів українського сегменту VK та майже 10 млн постів, щоб зрозуміти, що тут відбувається напередодні президентських виборів в Україні.

Про це пише Інтерньюз-Україна

10 ВИСНОВКІВ ДОСЛІДЖЕННЯ

1. «ВКОНТАКТЕ» ЗДАЄ ПОЗИЦІЇ, АЛЕ СТАЄ БІЛЬШ ПРОРОСІЙСЬКИМ

Український сегмент «ВКонтакте» значно послабив свої позиції як інструмент російської пропаганди. Сьогодні значно менше українських користувачів пишуть у цій мережі та стежать за дописами в ній. Навіть найпопулярніші дописи про українські вибори набирають щонайбільше 100 з лишком «сердечок», і часто не дотягують до 1000 переглядів.

Очевидно, це стало наслідком санкцій, накладених на деякі російські інтернет-продукти у 2017 р. Українські контрдії були ефективними.

ПРОТЕ проросійська риторика тепер займає значно більшу частку від усіх постів у ВКонтакте, ніж до 2017 р. Сьогодні «ВКонтакте» значно більшою мірою є розплідником «русского мира», ніж кілька років тому.

2. У «ВКОНТАКТЕ» ДОМІНУЄ ДОНБАС І... КИЇВ

Перше місце за кількістю активних профілів «Вконтакте» займає Донецька область. Друге – Дніпропетровська. Третє – Київ. Від Луганської області (четверте місце) не надто відстають Харківська та Одеська.

Більша частина активних профілів «Вконтакте», які писали на тему виборів, – у Донецькій області (29,7 %). За нею йде Дніпропетровська (10,7%), Луганська (9,9%), а також Київ (7,9%).

3. «ВКОНТАКТЕ» – РАЙ ДЛЯ СЕПАРАТИСТСЬКИХ І ПРОРОСІЙСЬКИХ САЙТІВ, СТОРІНОК ТА ГРУП

Топ 10 веб-сайтів, чиї статті перепощують в українському сегменті ВКонтакте щодо українських виборів – це переважно, за винятком YouTube, сайти проросійського чи сепаратистського спрямування, а саме: news-front.info, rusvesna.su, politdnr.ru, nahnews.org, ukraina.ru, politnavigator.net тощо.

Топ 10 груп і сторінок, чиї пости перепощують в українському сегменті ВКонтакте щодо українських виборів – це також переважно сторінки сепаратистського чи проросійського спрямування.

4. ТІЛЬКИ ТРЕШ: НЕГАТИВ ПЕРЕВАЖАЄ ПОЗИТИВ ЩОДО ВСІХ КАНДИДАТІВ

До різних кандидатів на українських президентських виборах користувачі українського сегменту «ВКонтакте» ставляться по-різному. Але щодо всіх діє один і той самий закон: негативу завжди більше, ніж позитиву.

5. ПОЗИТИВ – ПЕРЕВАЖНО ЗЕЛЕНСЬКОМУ

Володимир Зеленський – єдиний з-поміж українських кандидатів, щодо якого суворі користувачі «ВКонтакте» висловлюють хоча б якийсь позитив: 26% згадок Зеленського – позитивні.

Однак навіть щодо нього негатив переважає: 32% згадок про нього – негативні. Співвідношення позитиву та негативу у Зеленського краще, ніж в інших – але навіть це не врятувало його від потоків образ.

6. НАЙБІЛЬШИЙ НЕГАТИВ – ПЕРЕВАЖНО ПОРОШЕНКУ

Чинному українському президентові дістається вся «ненависть світу» від користувачів українського сегменту «ВКонакте»: 67.5% негативних постів припадають саме на нього. Образливі прізвиська щодо нього виходять за межі навіть найбільш сміливої фантазії: «Пациент-2019», «русофоб Порошенко», «Кровавый украинский кондитер», «кровавая марионетка», «Петро Рошенович», «потрошенко», «попрошенко», «главарь церкви». І це тільки деякі з найм’якіших епітетів.

7. НАВІТЬ КАНДИДАТИ З ПРОРОСІЙСЬКОЮ РИТОРИКОЮ – НЕ В ФАВОРІ

Користувачі «ВКонтакте» не особливо полюбляють навіть кандидатів з відносно проросійською риторикою. Негативними є 40% згадувань Ю. Бойка та 35.5% О.Вілкула. Тільки Є. Мураєв має низький відсоток негативу: 19.5%.

8. МОВА ВОРОЖНЕЧІ – В ОСОБЛИВО ГОСТРИХ ФОРМАХ

Український сегмент «ВКонтакте» є заповідником мови ворожнечі, яка вживається в надто гострих формах. Кілька епітетів щодо кандидатів: Порошенко – «шоколадний фюрер» і «кривавий кондитер»; Тимошенко – «пожилая бабушка» і «багиня зубожилых»; Зеленський – «комик-еврей» і «шут»; Гриценко – «честный вор».

Щодо України та українців загалом теж епітети характерні – «буржуазная мразь», «вонючие лицемерные твари», «смерть для единоУкраины», «хохлоп_доры», «Кацапо-хохол», «хунтята», «скачущие чубато-шароварные небратья» тощо.

9. АНТИСЕМІТИЗМ ЯК НОРМА

Проаналізовані меседжі у «ВКонтакте» часто носять відверто антисемітський характер. Зеленського тут називають «хабатовец» і «хабадник» (у міфології «русского мира» це – заможні євреї-хасиди, які прагнуть панування у світі, через «єврейське інформаційне поле» і «єврейський капітал»); П. Порошенко – «Петя Вальцман»; Ю. Тимошенко – «Юда Володимирівна». Антисемітизм вкладається в загальний наратив «русского мира» стосовно протистояння на сході України: ця війна на Донбасі є також війною «слов’ян» проти «жидомасонів».

10. «БЫВШАЯ УКРАИНА»

Головний меседж російської пропаганди – про те, що Україна – це «невдала держава», що вона скоро «завалиться», що її насправді немає, і що все скоро потоне в хаосі. Цей меседж процвітає в українському сегменті «ВКонтакте». Так само процвітають й інші типові меседжі: про «українців-фашистів», про згубність євроатлантичної інтеграції і про позитивність російського напрямку.

Дослідження було проведене в рамках ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» – UkraineWorld – у період з 1 листопада 2018 р. до 14 лютого 2019 р. Дослідження виконане за допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence, а саме:

API Vkontakte для парсингу даних
Python Natural Language Processing Libraries для обробки текстової інформації
Neural Networks, реалізовані за допомогою бібліотеки keras, для фільтрації спаму
Кластеризація текстів за допомогою NLTK, Scikit-learn бібліотек та інш.
Візуалізація графіків за допомогою бібліотек Pandas, Plotly, Matplotlib у Jupyter Notebook
Система баз даних: PostgreSQL.

Автори пишуть: Зазначимо, що ми поки що не досліджували Крим через технічні причини: наш фокус був на профілях, які географічно маркуються як Україна. Звісно, для нас Крим – це Україна, але проблема в тому, що у «ВКонтакте» він уже переважно маркується як «Росія». Це вимагає від нас більш деталізованого технічного рішення для аналізу кримського сегменту, яке ми розробимо у майбутньому.

соцмережі вибори-19 пропаганда

Знак гривні
Знак гривні