«Не тупити» й «видалити компромат». Чого вчать Зе кандидатів по мажоритарці (ДОКУМЕНТ)
У будь-якого ноунейма з парасолькою "Слуга народу" в окрузі був початковий рейтинг від 15% до 30%. Але в більшості випадків це були люди, далекі від високої політики.
Про це пише Тетяна Ніколаєнко для Цензора.
Наступну Раду нинішні депутати називають парламентом ноунеймів і помічників. І жартують, що згодом обиратимуть помічників помічників і героїв серіалу "Школа". В принципі, в жарті є велика доля істини.
У будь-якого ноунейма з парасолькою "Слуга народу" в окрузі був рейтинг від 15% до 30%. Це потужна заявка на успіх. Але в більшості випадків це були люди, далекі від високої політики. Тому з початку літа в партії для них проводили тематичні кемпи і читали лекції на різні теми.
А ще депутатам дали покрокову інструкцію, як створити штаб і провести вибори. З лекалами партійної газети і банерів та детальним графіком проведення кампанії.
У ньому немає розписування сіток і рознарядок на те, скільки, кому і чому заплатити кешем, але деякі тези все ж відкривають картину світу нової партії.
Інструкція для мажоритарників складається з 30 кроків.
1-й крок
1. Вивільніть час
Упродовж виборчої кампанії кандидати та штаби використовують 4 основні ресурси:
➢ кадри;
➢ фінанси;
➢ ідеї;
➢ час.
Кадри, фінанси та ідеї під час кампанії можна залучити – на відміну від часу. Додаткового часу не буде. Вибори мають кінцеву дату та, відповідно, свої терміни. Виправити помилки чи доробити те, що не встигли протягом кампанії, можливості не буде. Тому до планування кампанії та розподілу наявного часу треба підійти ретельно, слід оптимізувати кожен день та годину.
Кандидату вкрай необхідно вивільнити максимальну кількість часу для ведення кампанії, вирішити всі свої особисті (сімейні) та робочі справи таким чином, щоб кожного дня приділяти час лише участі у своїй передвиборчій кампанії. Решту справ – скоротити, перенести, делегувати, скасувати.
2-й крок
2. Знайдіть керівника штабу
Керівник окружного штабу – це фахівець, який повинен якісно організувати роботу штабу та перебрати всі організаційні питання з кандидата на себе. Це дасть кандидату можливість зосередитися та приділяти максимальну кількість часу безпосередньо агітації (в першу чергу зустрічам з виборцями) та якісній підготовці до неї.
Щоб якісно організувати роботу штабу й розв’язати поточні проблеми та організаційні питання, керівник окружного штабу повинен відповідати таким вимогам:
- повністю розуміти всі етапи виборчого процесу (зокрема, в юридичній площині);
- мати досвід роботи у виборчому штабі (найкращий варіант – це досвід роботи керівником окружного штабу чи його заступником під час декількох кампаній);
- мати яскраво виражені організаційні та комунікативні здібності;
- бути стійким до стресів, психологічно та фізично витривалим;
- бути ідеологічно прихильним до Володимира Зеленського та партії "Слуга народу".
Радимо при проведенні співбесіди з кандидатом витребувати у нього не лише резюме, а й рекомендації від колег і замовників із попередніх кампаній. Доброго фахівця радитимуть попередні замовники та колеги.
Оскільки якісних фахівців на ринку не так багато і більшість із них уже працює, допускається наймати керівником штабу малодосвідченого спеціаліста. У крайньому разі керівником штабу може бути гарний управлінець, здатний одразу зрозуміти всі нюанси виборчої кампанії.
Не радимо брати керівником штабу свого близького родича, друга чи підлеглого. Подвійні стосунки заважатимуть вам у роботі та можуть стати причиною конфлікту в процесі. Знайомі, родичі, друзі, підлеглі можуть працювати у штабі, але не на керівних посадах.
Радимо, наймаючи керівника штабу, чітко обговорити його гонорар за всю кампанію (не за місяць) і умови роботи, а також премію в разі перемоги.
3-й крок
3. Сформуйте команду штабу
Окружний штаб – це команда, яка здатна забезпечити перемогу кандидату й швидко, якісно та результативно організувати всі процеси для цього. Завдання команди – максимально звільнити та оптимізувати час кандидата, зняти з нього поточне організаційне навантаження, залишаючи вільний час для агітації.
Структура окружного штабу
Організаційний відділ
➔ офіс-менеджер
➔ адміністратор бази даних ➔ логіст/завгосп
➔ бухгалтер
➔ водій штабу 1
➔ водій штабу 2
Кол-центр
Керівник кол-центру
➔ оператор кол-центру 1 ➔ оператор кол-центру 2 ➔ оператор кол-центру 3 ➔ оператор кол-центру 4 ➔ оператор кол-центру 5
Проектний відділ
Менеджер-координатор волонтерів
➔ менеджер по роботі з волонтерами 1 ➔ менеджер по роботі з волонтерами 2
Менеджер-координатор агітаційних проектів
➔ менеджер агітаційних проектів 1➔ менеджер агітаційних проектів 2
Відділ масових зустрічей
Менеджер з організації масових зустрічей + 2 мобільні агітаційні групи у складі:
➔ менеджер МАГ
➔ водій екіпажу
➔ оператор 1
➔ оператор 2
Медіа відділ
➔ редактор
➔ журналіст
➔ журналіст-фотограф
➔ дизайнер
➔ менеджер із зовнішньої реклами
Digital-відділ
➔ content-менеджер
➔ райтер
➔ smm-менеджер
➔ дизайнер
Юридичний відділ
➔ старший юрист
➔ юрист 1
➔ юрист 2
Відділ безпеки
➔ співробітник ВБ 1
➔ співробітник ВБ 2
Організація волонтерів*
★ координатор волонтерів (від 3 до 30)
★ старший волонтер (від 10 до 300)
★ волонтер (від 100 до 3000)
* у разі наявності великої кількості волонтерів
Районні штаби**
★ керівник районного штабу
★ офіс-менеджер
★ менеджер проектів і волонтерів
★ менеджер зустрічей
★ юрист
** актуально для сільських округів з великою кількістю населених пунктів і дільниць.
Комплектація штабу, тобто кількість кадрових одиниць і структура, обрані з урахуванням досвіду проведення окружних кампаній та специфіки саме цієї кампанії.
Радимо не економити на кадрах. Тому що якісні та мотивовані кадри, тобто команда штабу, –це один із основних ресурсів кампанії, який забезпечуватиме вам перемогу.
Четвертим кроком майбутнім депутатам від Зеленського радять скласти кошторис кампанії.
"Будьте готові до того, що наступні 1,5 місяця ви будете витрачати гроші. Краще з самого початку визначитись із сумою, яку ви готові витратити на вибори", – йдеться в інструкції.
"Забезпечена бюджетом кампанія краща, ніж кампанія без грошей. Якщо бюджет обмежений – обирайте та фінансуйте проекти з найбільшою віддачею. Тобто ті, які принесуть вам голоси", – продовжують далі консультанти.
І додають – не варто планувати бюджет під нуль, необхідно залишати 10-15% на непередбачувані витрати.
Кандидатам нагадуть, що максимальний розмір виборчого фонду кандидата – 16 692 000 грн. Він складається із власних коштів кандидата та добровільних внесків фізичних та юридичних осіб.
Максимальна сума внеску ЗА РІК: для фізичних осіб –1 669 200 грн; для юридичних осіб – 3 338 400 грн.
Точну цифру на кампанію не зазначають, але дають приблизну розбивку по зарплатах.
А ще неофітів завбачливо і недвозначно попереджають, що "є бюджети участі, а є бюджет перемоги".
Утім, для мотивації додають, що історія знає кандидатів, які перемогли фінансово забезпечених. Як приклад наводять змагання 2012 року між Віктором Чумаком і Олесем Довгим.
Окрім приблизного кошторису, кандидатам дають детальний графік кампанії і лінк на телеграм, де можна скачати програму.
"Радимо не розраховувати та не планувати реалізувати всі проекти ідеально, тому що у вас залишилося всього 32 дні до кінця кампанії. Тому постійно робіть вибір – визначайте, що найважливіше і найбільш пріоритетне для вас, з того й починайте. А те, що вторинне, – делегуйте, відкладіть або подумайте над тим, чи не варто від цього взагалі відмовитися.
Радимо сприймати графік кампанії як орієнтир, з яким ви постійно порівнюєте поточний стан справ і виконання завдань, його можна змінювати й коригувати відповідно до зміни умов тощо", – пишуть штатні технологи "Слуг народу".
Далі кандидатів починають знайомити з роботою в окрузі.
"Для того, щоб успішно вести кампанію, вам потрібно розуміти особливості території, на якій ви балотуєтесь, а також конкурентів, яких ви будете перемагати.
Для якісного аналізу округу потрібно знайти такі відповіді:
- особливості адміністративно-територіального устрою;
- склад і структура населення (розподіл на сільське та міське);
- транспортно-логістичне сполучення;
- перелік місцевих ЗМІ (які з них впливові);
- поточна суспільно-політична ситуація;
- реальні впливові політичні сили;
- економічна складова (як заробляють і за рахунок чого живуть виборці);
- проблеми, актуальні для територій, що входять до складу округу;
- результати попередніх виборів".
Іноді здається, що інструкцію списували з не дуже якісного підручника з політології. Бо там є така метафізика для чайників:
"Залежно від складу, розрізняють три типи округів: міський (в межах якого більше територій міста); сільський (в межах якого більше районів області); змішаний (в межах якого є і міські, і сільські території)".
Для роботи з конкурентами радять провести їх SWOT-аналіз.
❏ сильні сторони;
❏ слабкі сторони;
❏ можливості;
❏ загрози.
Приклад розбору малюють на героях мультика "Качині історії".
При цьому технологи "Слуги народу" зважають, що чинний депутат має в окрузі підтримку на рівні 30%. За явки в 60% 21 липня він потенційно може отримати десь 24 тисячі голосів. Його головному конкуренту, який може засівати округ, вони теоритично прогнозують також 25 тисяч. А стартову позицію від "Слуги" оцінюють у 16 тисяч голосів. За обмеженості людського ресурсу технологи радять своїм кандидатам добре працювати і заздалегідь не розслаблятися.
Зокрема, працювати з волонтерами, агітаторами, проводити мітинги та цікаві заходи.
Краще це робити "в знаковому місці, зі знаковою людиною, під час знакової події".
Кандидатам розіслали вже готові макети банерів та агітаційних газет. Газета обов’язково має мати фото кандидата та фото президента, на 2-й сторінці 10 фактів про кандидата, на 3-й – що кандидат пропонує. І на 4-й колонку Дмитра Разумкова.
Слід зауважити, що кандидати так усе і відштампували. Без долі креативу (Див. коломийські "десять фактів" на першому фото – ред.).
Хоча передвиборча інструкція їм прописує: штаб – це фабрика зі створення виборчого контенту – про життя кандидата, діяльність штабу та партію.
Контент має бути поширений у соцмережах. При цьому свої аккаунти кандидатів попросили почистити.
На зустрічі кандидатам дали окрему методичку, але все одно закликали "не тупити і починати працювати".
І ще одне завдання – налагодити співпрацю з пресою і поставити блок на негатив.
Ну і резюме: 20 людей у штабі, 200 зустрічей і 2000 волонтерів – і ти Зедепутат.