Дострокове розформування ЦВК Зе командою дискредитує вибори, - Опора
Зеленський 9 вересня вніс до Верховної Ради подання про дострокове припинення повноважень членів Центральної виборчої комісії.
В ОПОРІ, яка упродовж десятиліття займається моніторингом українських виборів, виступили проти дострокового припинення повноважень членів Центральної виборчої комісії, оскільки це може дискредитувати її як інституцію, а також перебіг і результати будь-яких виборів. Відповідну заяву Громадської мережі “ОПОРА” оприлюднено на її сайті, - передає Укрінформ.
“ОПОРА констатує, що вищий орган адміністрування виборів протягом останніх 15 років, коли відбулись чергові та позачергові ротації комісії, перетворюється на заручника політичної кон’юнктури, незалежно від наявності чи відсутності підстав для визнання системних грубих порушень, чи протиправних дій з його боку. Така практика є неприйнятною та може системно і назавжди дискредитувати Комісію як інституцію, а разом з нею і перебіг будь-яких виборів, чи ставити під сумнів їх результат”, - ідеться в заяві.
Експерти наголошують, що 7-річний термін повноважень для членів ЦВК закладався у закон за логікою забезпечення безсторонності цього органу, і це відповідає Кодексу належної практики у виборчих справах Венеціанської комісії.
“Належні практики визначають, що члени виборчих комісій не можуть бути відкликані на власний розсуд органами, які їх призначають. Президент або парламентська більшість не повинні формувати склад комісій під поточну політичну конфігурацію. Наближення практики скорочення чи, навпаки, пролонгації без належних на те підстав каденції членів комісії ставить під сумнів її нейтральність та можливість діяти виключно в межах закону, а не партійних інтересів”, - заявляють в ОПОРІ.
Зазначається, що експерти організації вивчили подання Президента щодо дострокового припинення повноважень ЦВК, обраної Верховною Радою України 8 скликання менше року тому, і дійшли висновку, що "він містить розширену мотиваційну складову з посиланням на факти скасування в судовому порядку рішень Комісії щодо відмови в реєстрації кандидатів”.
"У той же час ОПОРА встановила, що і рішення судів є неоднаковими, а саме Шостий апеляційний адміністративний суд визнавав переважно законними та обґрунтованими рішення ЦВК, тоді як Верховний Суд України скасовував рішення першої інстанції. Як наслідок, позивачі були відновлені в своїх правах. ЦВК виконала всі рішення судів щодо цієї категорії претензій з боку Президента", - зазначають в ОПОРІ.
Водночас, ОПОРА погоджується з суб’єктом подання, що при прийнятті рішення про скасування реєстрації кандидата Куницького О. О., який балотувався у 169 одномандатному виборчому окрузі, ЦВК застосувала інший підхід, ніж при розгляді скарг за схожими обставинами від 3-х інших кандидатів (Зуєва М. С., Холодова А. І., Русаліної Л. В.). "Втім, не всі члени комісії прийняли одноголосно рішення щодо предмету скарги, що потрібно брати до уваги під час розгляду парламентом подання Президента”, - додали в організації.
Щодо бездіяльності ЦВК в частині вказування недостовірної інформації в біографічних відомостях про приналежність до партії «Слуга народу» окремими кандидатами, експерти підкреслили, що в рішеннях судів вказано: чинним законодавством не передбачено обов’язку та процедури здійснення ЦВК перевірки достовірності даних.
“Претензії щодо дій ЦВК, на думку ОПОРИ, не призвели до порушення виборчих прав громадян, а вади застосування закону, який неодноразово критикувала наша організація, повинні комплексно бути виправлені парламентом на перспективу. Парад відставок та призначень нового складу Центральної виборчої комісії може здійснюватись на постійній основі, що призведе до повного знецінення цього органу та поставить у перспективі під сумнів результати будь-яких більш конфліктних виборів на будь-якому рівні”, - переконані в Громадянській мережіІ.
Як повідомлялося, Президент Володимир Зеленський 9 вересня вніс до Верховної Ради подання про дострокове припинення повноважень членів Центральної виборчої комісії. Його направили до Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.