Активісти закликають не допустити російських агентів в українські ЗМІ та кіно
Чинний перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, відіграє важливу роль в обмеженні гастролей його фігурантів в Україні. Але нова Рада планує його скасувати.
Про це йдеться у зверненні низки громадських організацій.
Звернення представників громадськості щодо неприпустимості нівелювання Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці.
28 грудня 2019 р. у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт "Про медіа" (реєстраційний № 2693), який передбачає масштабні зміни законодавчої бази, що регулює сферу медіа.
Низка норм законопроєкту скасовує чинний Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, та запроваджує натомість Перелік осіб, які створюють загрозу національному медіа-простору України. Ці норми викликають нашу категоричну незгоду.
Так, згідно з проєктом "Про медіа", новий Перелік формуватиме Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення – з власної ініціативи або на підставі звернень РНБОУ та СБУ. Однак чинний Перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, стосується не тільки сфери медіа, а й сфери кінематографії та сфери культурних заходів. Тому, на нашу думку, є цілком логічним, що за чинним законодавством його складає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, на підставі звернень РНБОУ, СБУ, НРУ з питань телебачення і радіомовлення.
Законопроєкт "Про медіа" передбачає запровадження жорстких критеріїв, які значно ускладнять або взагалі унеможливлять наповнення нового Переліку. Так, у новий Перелік пропонується включати лише осіб, щодо яких а) відкрито кримінальне провадження щодо вчинення ними злочинів проти основ національної безпеки, злочинів проти миру, людства та міжнародного правопорядку; б) застосовані персональні санкції; в) встановлені факти систематичного умисного поширення інформації, забороненої до поширення деякими законами України. Однак щодо багатьох фігурантів чинного Переліку не порушено кримінальних проваджень, не запроваджено санкцій, а довести систематичність, а головне умисність поширення ними незаконної інформації практично неможливо! До того ж, не будь-яка антиукраїнська або пропутінська заява порушує українське законодавство. Це означає, що більшість фігурантів чинного Переліку, які робили ганебні антиукраїнські заяви та палко підтримують Путіна, але "несистематично" і "неумисно", у новий Перелік не потраплять – і знову повернуться на українські екрани.
Крім того, законопроєкт "Про медіа" передбачає включення в Перелік лише на певний обмежений строк. Таке обмеження є геть недоцільним – адже антиукраїнська позиція певних діячів та підтримка ними політики Путіна не мають строку давності. Присутність таких осіб в українському інформаційно-культурному просторі в будь-який час однаково шкідлива.
Чинний Перелік відіграє важливу роль в обмеженні гастролей його фігурантів в Україні. Але, скасовуючи цей Перелік, законопроєкт "Про медіа" не передбачає зміни назви Переліку в законі "Про гастрольні заходи в Україні". Якщо зазначений закон посилатиметься на Перелік, який втратить чинність, то не тільки фігуранти старого, а й фігуранти нового Переліку зможуть безперешкодно гастролювати в Україні.
Важливо відзначити, що за роки російської агресії більшість фільмів країни-агресора потрапили під заборону саме завдяки дії чинного Переліку. Саме нівеляції та обмеження чинного Переліку всіма правдами й неправдами усі ці роки домагаються як російські пропагандисти, так і представники проросійських телеканалів.
Закликаємо Верховну Раду України, зокрема, Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики, не допустити скасування, нівелювання або обмеження чинного Переліку. Усі норми українського законодавства щодо Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, мають бути збережені. У разі перейменування Переліку, відповідні зміни мають бути внесені в усі законодавчі акти, в яких фігурує Перелік.
Російська агресія та окупація українських територій триває. Інтенсивність російського пропагандивного тиску на Україну нітрохи не зменшується. І тому немає жодних підстав послаблювати законодавчу базу та позбавляти український інформаційно-культурний простір захисту.
Підписантів можна подивитися тут