Як Слуги намагаються пиляти бюджет на закупівлях ліків, - Стефанишина
Другий день поспіль ЗМІ публікують імовірне листування народного депутата від "Слуги народу" Павла Павліша із заступником міністра охорони здоров'я Андрієм Семиволосом. Депутат і чиновник обговорюють, як збагатитися в кріслі посадовця, і як голова профільного комітету зібрався дерибанити гроші платників податків.
В соцмережах скандальне листування, звісно, теж швидко стало обговорюваним. Одні впевнені, що це фейк, монтаж і провокація. Інші – доводять автентичність фото. Але ніхто навіть не здогадувався і не припускав, де саме цей імовірний розпил бюджету може відбуватися. Втім, вже пізно ввечері фігурант листування Михайло Радуцький сам вказав на це місце – державні закупівлі ліків і медичних виробів. Ще ніхто навіть не зрозумів, де джерело корупції, а він уже виправдався і написав про нові стандарти прозорості в державних закупівлях. Наголосивши на їх "проукраїнськості".
Про це пише реформаторка закупівель медичної галузі та антикорупційна активістка, колишня заступниця міністра охорони здоров'я України з питань євроінтеграції (2018–червень 2019), депутатка від "Голосу" Ольга Стефанишина.
"Нагадаю, що загальний бюджет на закупівлі ліків – майже 10 мільярдів гривень", - пише вона.
"А тепер по порядку.
Саме з 2020 року мають відбутися важливі зміни в державних закупівлях ліків. Якщо останні кілька років закупівлі здійснювали для України міжнародні організації, то відтепер частину закупівель має взяти на себе новостворене державне підприємство "Медичні закупівлі України".
Це природньо, бо рано чи пізно Україна повинна сама навчитися купувати ефективно і прозоро. Але для того, щоб так і сталося, є кілька необхідних умов.
По-перше, треба створити всі законодавчі передумови: закупівлі на міжнародному рівні, спрощена реєстрація ліків, звільнення від ПДВ тощо. Є цілий пакет законопроектів, який вже давно потрібно ухвалити в парламенті. Поки що проекти законів пройшли лише перше читання.
По-друге, мусить бути створена Наглядова Рада при державному підприємстві. Це – необхідна умова, адже це підприємство розпоряджатиметься мільярдами гривень. До неї мають увійти українські та міжнародні експерти. Втім, Наглядову Раду не лише не створюють – за моєю інформацією, цю ідею взагалі відклали щонайменше до вересня. Якраз щоб держпідприємство встигло провести всі торги без Наглядової Ради.
По-третє, необхідно створити умови, щоб на тендери виходили не фірми-прокладки, а безпосередні виробники. В іншому випадку ми можемо повернутися в ситуацію до Революції Гідності, коли МОЗ управляла Раїса Богатирьова, а тендери ділили між собою кілька компаній-прокладок, якими володіли кілька людей в Україні. Серед них – Петро Багрій, фігурант численних антикорупційних розслідувань, компанії якого перепаковували іноземні ліки й продавали їх державі за завищеними цінами. І саме зараз ці "друзі" можуть почати агресивну кампанію проти закупівель ліків через міжнародні організації. Бо саме через них Богатирьова і компанія кілька років втрачали шалені брудні прибутки з відмиву державних грошей.
Саме тому важливо переходити до закупівель через державне підприємство поступово. Адже воно повинно показати ефективність – закупівлі напряму у виробників (а не компаній-прокладок), за цінами не вищими, ніж це зараз роблять міжнародні організації.
АЛЕ! За моєю інформацією, підприємство досі тримають у підвішеному стані. Немає чіткого і затвердженого переліку: які саме програми будуть передавати до ДП, а які залишаться за міжнародними організаціями. Міністерка Зоряна Скалецька, очевидно, не приймає рішення без погодження Михайла Радуцького.
І тривожним тут є не лише те, що народний депутат прямо втручається в роботу виконавчої гілки влади. А ще й те,що в очолюваний ним комітет і з його подачі повертаються люди, які кілька років чекали свого реваншу.
Так, з усіх зачинених дверей стирчать вуха щонайменше одного відомого "екс-переможця" багатьох тендерів МОЗ – того самого Петра Багрія.
За кожним засіданням комітету сумлінно наглядає Дмитро Підтуркін – екс-радник Богатирьової. Я не пригадую жодного засідання комітету, яке б він пропустив. Саме за його "радництва" до 40% коштів перевитрачалося на закупівлях МОЗ, про що були відкриті справи СБУ.
Стає вже більш зрозуміло, навіщо створили зашкварну експертну раду при комітеті. До неї, окрім інших одіозних персон, увійшла знову-таки пов'язана з Петром Багрієм Олена Алєксєєва – директор Асоціації "Виробники ліків України", де Багрій є президентом.
Просочився до експертної ради і Віктор Сердюк, засновник ВБО "Рада захисту прав та безпеки пацієнтів", яку пов'язують із одіозною власницею компанії-дистрибютора "Людмила-фарм". Вона до реформи закупівель ліків через міжнародні організації теж "вигравала" чимало державних замовлень.
Присутність і вплив на процеси іншого відомого "фармацевта" Олександра Чумака залишається очевидною.
У цих умовах потрібно дмухати на холодне, а тут мало не щодня випливають усе нові "гарячі новини". Зараз треба увімкнути всі можливі запобіжники і максимально дати можливості державному підприємству робити свою роботу ефективно. І не допустити, щоб інструмент прозорості перетворили на інструмент боротьби за схеми і почали "внаглу бюджет ділити". Адже реванш у державних закупівлях ліків може стати чорною плямою на репутації ЗЕленої команди.